Her, les
Lading av batteriet i iRobot Roomba
Svært ofte, når jeg surfer på Internett, finner jeg folk som stiller spørsmål om hvorfor Roomba (aka Rumba) støvsugeren oppfører seg underlig med et godt batteri. For å forstå hvor bena vokser fra ofte forekommende problemer, la oss prøve på amatørnivå for å finne ut hvordan batteriet lades inne i støvsugeren.
Anta at du har satt inn et nytt (eller gammelt) batteri i støvsugeren og koblet en lader til den (til støvsugeren). Det første en støvsuger gjør er å sjekke systemene (vi er ikke interessert i dette). Deretter ser han hva som er spenningen til det satt inn batteriet. Hvis spenningen er høyere enn 12 * volt, begynner standard hurtiglading. Hvis batterispenningen er under 12 volt *, begynner Roomba å lade i 18 * timer.
Hvis batteriet er for utladet (spenning <12V), betyr det at det ble lagret i utladet tilstand i lang tid, eller noe annet ubehagelig skjedde med det. Derfor bør en lang ladning med lav strøm føre til gjenoppretting av "skrantende" battericeller. Det er veldig viktig å ikke avbryte 18-timers * kostnad. Når alt kommer til alt, hvis du kobler fra rumbaen fra å lade i et sekund, så vil tilkoblingen av den starte ladesyklusen igjen, det vil si å sjekke alle systemene og deretter måle spenningen på batteriet ... (Tross alt, selv om lading med lavt varte bare noen minutter, spiller det ingen rolle, i de første minuttene går ladningen med en betydelig økning i spenningen på batteriet) og Rumba vil begynne en standard ladesyklus. Det vil si høy strøm (ca. 1250mA).
Råd: Hvis du setter rumbaen på ladestasjonen og så ved indikatoren at 18 * timers lading har startet (ladeindikatoren blinker veldig ofte), kan du prøve å fjerne rumbaen umiddelbart fra ladingen og koble til ladepluggen direkte til rumbaen. Dette gjøres slik at noen ikke ved et uhell "sparker" rumbaen med foten og avbryter den "livgivende" øvelsen.
Hvis alt er i orden og den opprinnelige spenningen er normal, vil ladningen med stor strøm gå i henhold til -dV-algoritmen.
Prinsippet for drift av -dV - algoritmen kan forenkles som følger: Det er kjent at etter å ha installert et tomt batteri for lading først, stiger spenningen veldig raskt. Da bremser veksten, og det meste av prosessen stiger spenningen på batteriet jevnt sakte. Men nærmere slutten av ladningen (det vil si nærmere metningen på batteriet) begynner spenningen å vokse mye raskere, deretter bremser veksten, stopper helt og spenningen begynner å falle. Denne toppen "akselerasjon av spenningsvekst-stabiliserings-reduksjon" er hva algoritmen fanger. Men faktum er at ladeeffektiviteten faller raskt også i dette øyeblikket, og energien som tidligere ble brukt til å lade batteriet, begynner nå å bare bli til varme og batteriene blir raskt oppvarmet. Så -dV - algoritmen stopper tilførselen av ladestrøm til batteriet, lar det kjøle seg ned til 34 * grader (eller maksimalt 2 timer), og deretter slår laderen på igjen, men i TRICKLE CHARGE-modus - det er, "drypplading" når ladningen leveres med en ekstremt lav strøm. Så liten at den ikke overopphetes batteriene. Batteriene avkjøles, spenningen på dem synker og det viser seg at batteriet er langt fra 100% ladet. For det første på grunn av at temperaturen falt. For det andre, på grunn av det faktum at noen battericeller kanskje ikke har tid til å lade fullstendig ... Og denne dryppladningen lar deg sakte fylle opp batteriladingen til 100%. Hvis vi antar at 3.3Ah-batteriet, etter resultatene av en hurtiglading, ble ladet med 70%, så er det enkelt å beregne at 70% av 3300mAh er 2310mAh. Så blir de gjenværende 990mAh "etterfylt" i mer enn 20 timer !!!! Tross alt går vedlikeholdsladingen med en strøm på bare 50 mAh og effektiviteten er mye mindre enn 100%.
Derfor antas det at rumba aldri skal fjernes fra siktelsen. Når ladeindikatoren blir grønn, betyr det tross alt at bare hurtiglademodus er stoppet, men deretter, etter avkjøling, vil ladingen fortsette i Trickle-charge-modus (vedlikeholdslading). Og selv når batteriene er 100% ladet (og dette kan skje selv etter tre dager), er det fortsatt ikke verdt å fjerne Rumba fra ladningen av to grunner:
Rumba, til og med slått av, er ganske sulten på batterier. Tross alt skriver mange at en ladet Rumba som er igjen over natten uten lading, kan bli utskrevet om morgenen. Dette er overdrevet, men ikke langt fra sannheten.
Selv om Rumba ikke brukte batteriladingen, har selve batteriet selvutladning. Det vil si at han selv er veldig treg, men slipper ut.
Og så, for å kompensere for disse to grunnene, la oss huske: Rumbaen skal alltid være kostnad. Hvis du forlater huset og av brannsikkerhetsmessige grunner vil koble fra laderen, anbefales det å ta batteriet ut av rumbaen av den første årsaken som er beskrevet ovenfor.
La oss nå snakke om det faktum at Rumba "blir vant" til batteriet. Det vil si at den akkumulerer informasjon om hvor mye den ble ladet, hvor mye den ble ladet, den kan lagre informasjon om batteriets temperatur ... Denne informasjonen er skjult bak hemmeligholdets villmark, men man kan spekulere.
La oss gå tilbake til begynnelsen av artikkelen og huske at vi har satt inn et nytt batteri i Rumba. Eller gammel. La oss dumpe i Rumba informasjon om hvor mye og hvordan dette batteriet hun ladet og utladet. For å gjøre dette, i 400-serien, må du ta ut batteriet, trykke og holde inne POWER-knappen i mer enn 5 sekunder, slippe og deretter sette inn batteriet. All historikk over tidligere kostnader vil bli slettet. Vi satte rumbaen på lading for 3. dag. Informasjon om 3 dager er hentet fra forumene. Offisiell informasjon sier "la det være over natten".I følge mine personlige observasjoner er det kanskje ikke nok "om natten". Jeg anbefaler å lade hele 24 timer. Dette vil gi oss 100% kostnad i 99% av tilfellene. Deretter forteller Runet oss at vi må fjerne autoladestasjonen fra rommet (slik at støvsugeren ikke kommer til å lade seg selv) og slå på rumbaen for å jobbe med MAX-knappen (dvs. støvsuge til batteriet er helt utarmet). Hvis det ikke er noen MAX-knapp, men det er en DOCK-knapp, trykk deretter på den. Rumba vil forgjeves søke etter ladestasjonen (som vi sadister tidligere fjernet) til ladningen er fullstendig oppbrukt. Samtidig støvsuger den. Hvis det ikke er DOCK-knapp, er det bare å slå på støvsugeren igjen og igjen til det står at batteriet er helt utladet. Støvsug så mange rom som mulig om gangen.
Etter at batteriet er helt tomt, kobler du ladepluggen til lageret og lader den igjen i minst 24 timer. Etter å ha gjort denne prosedyren flere ganger, vil du venne Rumba til dette batteriet. Hun vil vite hvor mye belastning du kan forvente av ham. Når du slår på den gule indikatoren og den røde under drift. Forresten. Første gang jeg ga Rumba det hjemmelagde batteriet mitt etter tilbakestillingen, støvsugte hun med en grønn indikator til den ble slått av. Det vil si grønt glødet, glødet og bam ... blinket rødt til en trist firemeltsmelodi. Det er det, batteriet er dødt, og Rumba forventet ikke dette. Etter den andre syklusen var det omvendt: Rumba, slått på umiddelbart etter en 24-timers ladesyklus, viste en gul indikator. Og først etter tredje eller femte syklus begynte indikatoren å fungere som den skulle. Først grønn, deretter gulaktig, gul, oransje, rød (når rumbaen fremdeles støvsuger og i mellom ganger på jakt etter en ladestasjon) og bare da blinker rødt (når rumbaen ikke beveger seg).
🔗
- hvordan du kan lade batteriet riktig
Vi vil
DIY-batteri for Rumba med egne hender
Jeg lette lenge på internett på jakt etter en oppskrift for å lage et rumba-batteri.
Vanligvis er det lettere for folk: de har et gammelt, dødt batteri og trenger bare å bytte ut bare de døde eller alle cellene separat. Og det er ikke nødvendig å bry seg med å fikse batteriene i rumba ... for å finne en termistor ...
Det var vanskeligere for meg. Jeg bestilte iRobot Roomba min brukt og uten batteri i det hele tatt. Og jeg ønsket ikke å bestille et nytt batteri før jeg sjekket ytelsen til selve støvsugeren ... Og du kan ikke sjekke en støvsuger uten batteri. Du skjønner ideen.
Derfor kjøpte jeg 12 AA-batterier i en lokal grossist for 2100mAh. Og han tok ikke enkel NiMh, men den såkalte. AlwaysReady: lave selvutladningsbatterier. De sier at de har mindre nedtrekk under belastning, mer evne til å holde høy ladestrøm, lengre levetid ... etc.
Det var også 2300mAh-alternativer, men de var betydelig (og uforholdsmessig) dyrere. Og det er også rykter om at romsligere batterier har et høyere spenningsfall under tung belastning.
Videre, i Engels radiobutikk, ble det kjøpt 2 spesielle bokser med russisk produksjon for 15 rubler. Jeg vet ikke hva de heter. Hver boks lar deg sette inn 6 AA-batterier / akkumulatorer i den og få 7,2 V når det gjelder batterier eller 9 V når det gjelder batterier ved utgangen av boksene.
T. om. 2 esker med 7,2 V hver ga oss bare 14,4 V vi trengte (vel, ja ... det originale batteriet har også 12 celler på 1,2 V).
Jeg vil raskt gå gjennom det faktum at jeg "kastet" disse boksene på grunn av deres inhabilitet, og en venn hentet meg fra Saratov av bedre kvalitet, kinesisk for 25 rubler.
Etter å ha loddet boksene sekvensielt loddet jeg dem med ledninger til kontakten på selve rumbaen, og festet dem i batterirommet "i avstandsstykket" ved å sette inn flere stykker papp pakket med elektrisk tape.
Alt er bra. Når batteriene lades i en ekstern lader, presset rumba perfekt. Men de nektet kategorisk å belaste det. Snarere nektet Roomba selv å "mate" dem. Selv om jeg prøvde å koble laderen til rumbaen. Selv om jeg "parkerte" den på autoladestasjonen ... "DOCKED" -lampen tennes på autoladingen, og ladelampen på rumbaen blinket ikke.Deretter ble det kjøpt en 10kΩ termistor i samme radiodelbutikk og loddet mellom den negative kontakten og kontakten til rumba temperaturføleren. Ladingen er på! Jeg vet ikke: kanskje fordi den termiske sensoren ikke er "innfødt" og dens egenskaper er litt forskjellige fra de nødvendige, eller kanskje fordi fingerbatteriene er mye mindre enn sine egne, men i begynnelsen, når de lades, varmet de opp til omtrent 70 grader Celsius. Så (kanskje fordi rumba ble vant til dem?), Maksimumstemperaturen ble ca 60g, som allerede er tålelig og ikke lukter som avfyrt elektrisk tape.
Hvis vi ikke tar 12, men 24 batterier, og setter dem 12 parallelt, vil belastningen på dem synke 2 ganger, og temperaturen skal synke betydelig, men nå kan jeg ikke finne nøyaktig de samme batteriene hvor som helst i Engels / Saratov til doble kapasiteten på batteriet mitt. Nå, etter å ha betalt omtrent 1000 rubler for et hjemmelaget batteri, har jeg en kapasitet på 2100 mAh og omtrent 45 minutters arbeid på fløyelsaktig linoleum eller omtrent 30 minutters arbeid på et teppe. Hvis du dobler antall batterier, så håper jeg at kjøretiden til og med kan tredobles, siden belastningen på cellene vil bli mindre og nedtrekkingen under belastning også vil avta. Så fortsettelsen (og tillegg av bilder) følger.
🔗
- batteriet kan lages for hånd
Det er også artikler om selve enheten til batteriet vårt, men det viktigste i dem er å la støvsugeren fungere til den er helt utladet, ellers vil batteriet raskt svikte.