Tarrington House BM2600, alias ALASKA BM2600, er i form av en haug med kloner fra andre produsenter, forskjellige i modell og farge på panelene, men med samme utseende.
Brødmakeren jobbet i omtrent 9 måneder i aktiv modus. Etter det begynte det å dukke opp fremmede lyder når de elter deigen. Først knirker og klikker, og deretter en ærlig bank og riper. Metalspon dukket opp i bakekammeret og under brødmakeren, og kronen på mikserstasjonen hang merkbart. På bøttekjøringen dukket det opp spor fra kronbladene, som, når de var skjevt, bare tørket kontaktstedet.
Årsaken til dette er ødeleggelsen av kobber-grafittforingen i mikserstasjonen. Det var umulig å fortsette å bruke brødmakeren - ikke bare var det et forferdelig rumling under arbeidet, mekanismen, både brødmaskinen og bøttene, ble raskt ødelagt. Selve brødmakeren fungerte som den skulle, så spørsmålet om å erstatte det ble ikke engang reist. Problemet er rent mekanisk, og det er ikke vanskelig å fikse det.
Det første forsøket var å rotere hylsen 180 grader, den ubehandlede siden. Imidlertid rettferdiggjorde denne avgjørelsen seg ikke. De klarte å bake 8 brød, hvorpå bankingen fortsatte. Og ermeutbyttet var enda sterkere. Derfor, når et problem dukker opp, anbefaler jeg ikke engang å prøve å gjøre dette, bare en fullstendig erstatning.
For å komme til ermet, må du demontere brødmakeren helt. Det er ikke noe komplisert i dette, men selve prosessen er ikke åpenbar steder og uten å kjenne til funksjonene, kan du ødelegge noe. Denne håndboken inneholder en trinnvis prosess for demontering og erstatning av foringen.
Først må du fjerne toppdekselet. For å gjøre dette, lirke festeplaten med en skrutrekker:
Og vi fjerner det:
Fjern dekselet:
Deretter, i bakerom, skru forsiktig ut de 8 skruene i saken, mens du unngår belastningen på varmeelementet, som kan sprekke. Du kan komme til noen av skruene med en stjerneskrutrekker mellom varmeelementet og veggen. Imidlertid, hvis skrutrekkeren ikke kommer gjennom og det kreves en innsats for å bøye varmeelementet, er dette ikke nødvendig. Bedre å komme nær siden på skrå. I noen tilfeller, i stedet for en stjerneskrutrekker, kan det være mer praktisk å bruke en flat:
Vi skru av støtten til varmeelementet:
Snu brødmakeren og skru av de 5 skruene som fester bunndekselet:
To sentrale tre-sidige skruer:
Hvis en passende skrutrekker ikke er tilgjengelig, kan de fjernes med en flat skrutrekker med riktig bredde:
Etter at skruene er løsnet, vil ikke bunndekselet løsne. Den hviler på låser som er vanskelig å nå utenfra. Vi snur komfyren tilbake og lirker det skrusede huset på stekesonen i den øvre delen, løfter den forsiktig opp og prøver ikke å berøre varmeelementet. For å gjøre saken lett å trekke ut, er det viktig å unngå forvrengninger. Når du løfter omtrent 2/3 av høyden, vil kroppen bli sittende fast. Årsaken er skruen for å feste den keramiske støtten til varmeelementet. Du trenger ikke å skru den av, du trenger bare å trykke på kroppen på stedet for skruen slik at den går gjennom plastpakningen:
Når kroppen til bakesonen er fjernet, får vi tilgang til låsene fra innsiden. Løft denne siden av brødmaskinen med 2-3 cm, og klem sperrene med en flat skrutrekker. Vanligvis, for å fjerne lokket, er det nok å klemme 2-3 låser:
Før du fjerner saken, er det nødvendig å koble kabelen fra den elektroniske enheten og ikke skade den. For å gjøre dette må du flytte kroppen av brødmaskinen forsiktig fremover, og unngå å trekke toget. Dette vil lette tilgangen til kontakten. Du må koble fra den brede, hvite kontakten. Den to-ledede kontakten til høyre er en termisk sensor, du trenger ikke å berøre den. Koblingen har en lås i den sentrale delen, du kan lirke den av med en flat skrutrekker og skyve kontakten forsiktig av.Etter at sperren har kommet ut av sporet, kan kontakten fjernes ved å riste den forsiktig, eller lirke den litt med en skrutrekker på høyre og venstre side:
Etter at kontakten er koblet fra, kan huset fjernes:
Skru ut de 7 skruene som vises med pilene som fester bunnen til bunndekselet. Du trenger ikke å skru ut resten av skruene:
Løft basen og plasser den på siden. Samtidig er det viktig å ikke tillate belastning på varmeelementet, bordrammen kan brukes som støtte:
Forresten, hvis noen ikke er fornøyd med ledningens lengde, kan den fra denne posisjonen enkelt og uten problemer endres til en lengre.
Vi skyver beltet fra remskiven til innsiden:
Vi snur remskiven og fjerner beltet:
For å fjerne trinsen, skru av mutteren med 8, fjern spissen og skiven. Hvis det samtidig ikke er mulig å fjerne remskiven fra akselen, kan du lirke den av med en flat skrutrekker. Et viktig poeng: du må lirke basen nær aksen. Ikke len deg på kanten av remskiven, den kan brekke. For å gjøre dette, sett inn en flat skrutrekker og snu, skyv remskiven av akselen:
Fjern remskiven. Det er viktig å ikke miste den rektangulære vaskemaskinen, som kan komme ut:
Akselen er sikret med en låseskive. Løs den forsiktig av med en skrutrekker, og hold den med den andre hånden, da vaskemaskinen kan springe ut og gå seg vill:
Det er en plastskive under proppen, fjern den. Aksen kan nå fjernes:
Skru ut de tre skruene som fester skuffen fra siden av stekeområdet, og fjern festet:
Ermeparametere: ytre diameter 12 mm, indre diameter 8 mm, lengde 14 mm. Setelengde - 12mm:
Jeg nektet å erstatte den med en lignende erme. Etter en stund vil det falle fra hverandre på samme måte. Derfor ble det valgt et nålelager med de samme parametrene. Et viktig poeng: siden basen er duralumin, må lageret ha en ytre ring. Et rullebur fungerer bare ikke. Det var ikke mulig å finne lagre med en lengde på 14 mm, det er bare 12 mm. Men setet er 12 mm, så et slikt lager vil gjøre. Jeg bestilte den på Ebay. Lageret ble valgt enveis, med rotasjon i en retning. Den stopper i motsatt retning. Generelt anbefaler jeg ikke lagre av denne typen, det kan være problemer med å fjerne skuffen, selv om det i mitt tilfelle ikke er tilfelle: skuffekanten har nok fri spill til å snu den. Men hvis det ikke er andre lagre, vil dette også gjøre.
For å presse ut hylsen, ta en prøve eller en passende stift med en diameter på 10-11 mm. Sammenbruddet støttes av en sløv avslutning. Ermen presses ut med lette slag fra en hammer. Ingen grunn til å banke, basen kan sprekke.
Lageret trykkes på samme måte. Hvis ensidig, observer mikserens rotasjonsretning. Setet kan smøres for å lette pressingen. Når du trykker den inn, er det viktig å ikke vri lageret.
Før du monterer akselen, er lageret smurt. Jeg valgte SHRUS-4 fett siden enheten er lastet. Du skal ikke være redd for at ikke fett fra matvarer er verdt det. Lageret er plassert under stekeområdet, det er ingen sterk oppvarming der og det kommer ikke i kontakt med brød på noen måte. Og fabrikssmøringen av foringen er lik der.
Montering utføres i omvendt rekkefølge: akselen settes inn, sikret med en låseskive. For å gjøre dette påføres vaskemaskinen ganske enkelt på sporet og trykkes lett på. en remskive plasseres og strammes med en mutter. Beltet settes på slik: først tres det over remskiven, så settes det på motorhjulet, på den ene siden kastes det på den store remskiven og roteres forsiktig. Deretter strammes baseskruene. Ikke glem kontakten til den elektroniske enheten når du installerer saken. Etter at kontakten er koblet til, settes huset på plass og snappes på plass. Skruene på den nedre delen er strammet. Deretter senkes bakeromdekslet forsiktig. Det er to punkter med ham: i begynnelsen av svingen må du trykke på stedet der varmeelementet er festet. Senk den så veldig forsiktig for ikke å skade varmeelementet. Deretter justeres hullene og 8 festeskruer strammes.Festingen av varmeelementstøtten er vridd. Lokket er på.
Etter å ha installert lageret har brødprodusenten jobbet med suksess i flere måneder, så langt er det ingen problemer.