Iskrem er en veldig eldgammel delikatesse. Historien om oppfinnelsen av den mest populære desserten går tilbake til tiden for de eldste sivilisasjonene i Asia - Kina og Mesopotamia. Iskrem ble beundret av Alexander den store, Napoleon og George Washington, og flere patenterte den samtidig.
iskrem
Det antas at historien om iskrem går tilbake i 5000 år.
Tilbake i 3000 f.Kr., i de rike husene i Kina, ble det servert desserter som lignet iskrem på bordet - rik kinesisk festet på snø og is blandet med skiver appelsiner, sitroner og granatepelfrø. Den kinesiske keiseren Tanggu kom til og med med sin egen oppskrift for å lage is- og melkeblandinger. Oppskriftene og lagringsmetodene ble holdt hemmelige og ble avklassifisert bare på 1000-tallet f.Kr. i boken "Shi-king" - den kanoniske samlingen av eldgamle sanger.
En annen eldgammel kilde som beskriver bruken av kjølt juice under høsten, er bokstavene til Salomo, Israels konge. De gamle araberne adopterte også tradisjonen med å konsumere iskrem. Og også kjølte viner, juice og meieriprodukter ble fortært av de gamle grekerne, og etter dem av andre sivilisasjoner. Den berømte gamle legen Hippokrates anbefalte også iskrem for helsefremmende.
Iskrem ble behandlet med antikkens største militære leder, Alexander den store, under sine kampanjer i India og Persia. I sin tid kom de på ideen om å fryse bær i snøen. Slaver ble sendt til fjells for snø, og slik at det ikke smeltet, organiserte de spesielle stafettløp. Forresten var det soldatene hans som kom på ideen om å tilsette vin, honning og melk i vannet med frukt.
Snø og is har blitt brukt til å lage fruktdrikker siden det gamle Roma. I sin bok "On Culinary Arts" delte den berømte italienske kulinariske eksperten Apicius først sin erfaring med å lage brus.
Kalde desserter avsluttet måltidene ved hoffet til keiser Nero, som beordret at han skulle bringes fjellis og blandes med fruktadditiver. I sin tid (1. århundre e.Kr.) ble kjølt og søtet juice allerede brukt mye. Det er bemerkelsesverdig at snøen forberedes fra forrige alpine isbreer, og det ble bygget romslige iskjellere for langvarig lagring av snø.
Det er mange interessante iskremhistorier knyttet til iskrem. For eksempel i 780 e.Kr. e. Kalifen Al Mahdi klarte å levere en hel campingvogn med kameler lastet med fjellsnø til Mekka. Et annet ikke mindre slående faktum, sitert i skriftene til den persiske reisende Nassiri-Khozrau, sier at i 1040 e.Kr. e. snø for tilberedning av drikke og is ble levert til bordet til Cairo Sultan hver dag fra de fjellrike områdene i Syria.
Det er åpenbart at iskrem ble oppfunnet der, som i Kina, utmattende varme steder eksisterer sammen med områder under null. Denne kombinasjonen er iboende i sørlige land som har fjellkjeder. For eksempel Iran, der fjell okkuperer mer enn halvparten av territoriet.
Det er kjent at de siden eldgamle tider har lært å bruke is og snø rasjonelt. I ørkenregioner, der temperaturen på dagtid kan nå 40 ° C, var det nødvendig å avkjøle maten, ellers ødela den veldig raskt. For dette bygget perserne de såkalte Yakkhchals - dype kjellere, taket, veggene og gulvet dekket av med et tykt lag med varmeisolerende blanding. Det inkluderte eggehviter, sand, leire, geitehår, aske, kalk. Da dette stoffet tørket ut, ble det også vanntett. For å minimere varmetap var inngangen til Yakkhchal i nord på et mørkt, kjølig sted.Slike lagringsanlegg var fylt med isete snøklosser hentet fra fjellet. De ble også brukt til å tilberede et skinn av iskrem, faloudah - en blanding av nudler, frukt, pistasjnøtter, rosa eller sitronsirup med finhakket is.
Europa
Iskrem i Italia
Den berømte reisende Marco Polo introduserte tilsynelatende europeerne for iskrem igjen på begynnelsen av 1300-tallet. Retten ble først beskrevet i reisetidsskrifter helt på begynnelsen av 1300-tallet. Den berømte reisende, etter å ha besøkt Kina, ble forelsket i iskrem så mye at da han kom tilbake til hjemlandet - til Italia - nølte han ikke med å dele noen oppskrifter for tilberedningen med innenlandske kokker.
Ifølge legenden brakte Marco Polo fra sin tur til Østen en oppskrift på en delikatesse, som de ikke bare brukte snø, men også salpeter for å kjøle den ned. Og siden den gang har en rett som ligner på sherbet absolutt stått på menyen til aristokrater.
Det var da iskrem var sentrum for intriger: kokkene holdt oppskriften strengt tillit, og for de uinnvidde var produksjonen lik et mirakel. Først ble is lagret på spesielle lukkede steder og ble servert bare for kongefamilier og påver. Etter hvert ble isproduksjonen billigere.
Oppskriften på is, som er nærmest den moderne, ble også født i Italia. For å være mer presis, på Sicilia. Den største øya i Middelhavet hadde alt som trengs for å skape en kjølig dessert. Først av alt - sukkerrør, som ikke er vanlig i andre deler av Europa, som sukker ble laget av.
Et søtningsmiddel kjent fra antikken - honning for å lage iskrem er ikke veldig passende, for når det fryser ut krystalliserer det seg (og dette er bare ikke nødvendig, problemet med at væske blir til krystaller er nok). I tillegg har fjørfe og storfe alltid blitt oppdrettet på Sicilia, noe som betyr at egg og melk - hovedingrediensene til en isdessert - alltid var tilgjengelig. Men en av de viktigste forholdene er at det er is (på fjellkjedene Ibley, Nebrodi, Le Madonie, på Peloritan-fjellene). Siciliansk is ble sendt over hele Italia og eksportert til Malta. Endelig har innbyggerne på denne øya lenge utvunnet havsalt. Inntil kjøleskap og elektriske isprodusenter ble oppfunnet, var det uunnværlig.
For å gjøre det klart hvorfor salt er nødvendig for å tilberede en søt tallerken, bør det forklares hvordan iskrem skiller seg fra andre kalde desserter - fra den nevnte persiske faloudahen eller fra frossen melk, hvorfra de i Sibiriske landsbyer skrapet av spon med en kniv og spiste dem med honning, syltetøy eller sukker.
Forskjellen er i konsistens: iskrem, selv om den inneholder biter av nøtter, frukt eller kaker, er en homogen, glatt og kremaktig masse. En slik ensartethet kan bare oppnås ved kontinuerlig omrøring av kjølesubstansen slik at det ikke dannes krystaller i den. Det er vanskelig å kombinere kjøling og omrøring uten hjelp av elektrisitet: is smelter sakte, og is stivner like sakte. Det må røres kontinuerlig i mange timer på rad. Salt får derimot isen til å smelte mye raskere, og samtidig tar den varme fra omgivelsene, spesielt fra blandingen som er beregnet til frysing.
Så her er den enkleste iskremproduksjonsteknologien som har blitt brukt med suksess i flere århundrer: en beholder med ingredienser ble plassert i en bolle fylt med is og salt, og melkemassen ble pisket. Det smeltede vannet ble jevnlig drenert ved å tilsette ny is og en porsjon salt. Og etter et par timer var desserten klar.
Imidlertid blir alt hemmelig før eller senere tydelig. Og slik skjedde det da den unge Catherine de 'Medici, som giftet seg med den franske kong Henry II, brakte kokken sin fra Italia til Frankrike - den berømte Bentalenti, en anerkjent autoritet i tilberedningen av is og brus.
For første gang behandlet han iskrem 28. oktober 1533 på en fest til ære for bryllupet til den 14 år gamle bruden Catherine de Medici, best kjent for romanen "Dronning Margot" av faren til Alexandre Dumas. Isen besto av iskuler fylt med frukt. I fremtiden begynte Medici ofte å unne dem gjester på gallamiddager og skjemme bort sønnen Henrik III med en godbit.
Den nye desserten fikk øyeblikkelig sympati fra det franske hoffet. Kongens rådgivere krevde til og med at italieneren skulle tilberede iskrem i deres nærvær, og etter å ha gjort seg kjent med prosessen, bestemte de seg for å betrakte teknologien og oppskriften som en statshemmelighet, som burde beskyttes ordentlig, spesielt mot allmennmennesker.
Ganske raskt migrerte iskrem fra Versailles til franske adelsgårder - til tross for de strengeste forbudene mot avsløring av oppskriften, som ble ansett som en statshemmelighet.
Siden har iskrem blitt spist i utallige mengder ved det franske hoffet. Selv en gourmet som Louis XIV nektet ikke det. I 1649 kom den franske kulinariske eksperten Gerard Tissain med en original oppskrift på frossen vaniljekrem - fra melk og fløte. Nyheten ble kalt "Napolitansk iskrem". Etter det ble oppskriften på isdesserten kontinuerlig oppdatert.
I 1625 giftet barnebarnet til Catherine de Medici, Henrietta Maria, kong Charles I. av England. Sammen med den franske prinsessen kom hennes personlige kokk og konditor Gerard Tissain, som kjente mange av hemmelighetene med å lage iskrem, til England. Det er bemerkelsesverdig at Thiessein våget å dele sine "hemmeligheter" først etter henrettelsen av Karl I i 1649. Så England mestret også hemmelighetene med å lage iskrem.
Mange nye varianter av denne desserten ble oppfunnet i Frankrike under regjeringen til dronning Anne av Østerrike. En gang, på en av bankettene til ære for sønnen Louis XIV, fikk hver gjest servert et strutsegg i et forgylt glass, som faktisk viste seg å være deilig iskrem.
Oppskriftene for tilberedning av denne delikatessen kom tilsynelatende til Amerika på 1700-tallet sammen med de engelske bosetterne. Ved mottakelsen som guvernøren i Maryland, William Blade, arrangerte i løpet av disse årene, ble gjestene behandlet med ispinner og brus. Mange amerikanske presidenter var også glad i kald dessert, for eksempel George Washington, som personlig lagde iskrem på sin ranch i utkanten av Mount Vernon.
Og den kulinariske gründeren Philip Lenzi, som ankom den nye verden, annonserte til og med i aviser i New York at han hadde tatt med oppskrifter på forskjellige søtsaker, inkludert iskrem, fra London, og snart dukket mange fans av den nye delikatessen opp blant befolkningen i Amerikansk østkyst.
Og is ble generelt tilgjengelig takket være italienernes entreprenørånd. I 1660 åpnet Francesco Procopio Di Coltelli (1651–1727) den første isbaren i Paris overfor Comédie Francaise-teatret. I hjemlandet, i Palermo, var han fisker. I Frankrike bestemte han seg for å prøve lykken i det "søte" feltet, spesielt siden han arvet en faremaskin til å smelte is fra sin bestefar. Så langt det kan bedømmes var det en primitiv enhet: to panner, satt inn i den andre, et håndtak med omrøringsblader var festet til topplokket.
I 1782 tilbød denne kafeen, omdøpt til Prokop på fransk, kunder opptil åtti typer iskrem. Institusjonen blomstrer frem til i dag.
Denne kafeen med et så "russisk" navn eksisterer fortsatt i dag. En langvarig meny har også overlevd, hvor du kan lese hva som ble tilberedt innenfor denne institusjonens vegger på 1700-tallet: "frossent vann" med forskjellige siruper (tilsynelatende noe som moderne italiensk granita), kalde bærsorbeter, popsicles. Populariteten til Prokop-kafeen ble også lagt til ved at eieren mottok kongelige patenter for mange delikatesser som bare ble servert der.Som et resultat besøkte mange berømte skikkelser fra det 18. til 19. århundre kafeen: Diderot, Rousseau, Marat, Robespierre, doktor Guillotin, Georges Sand, Balzac, Danton.
Napoleon Bonaparte var blant stamgjestene på Prokop-kafeen. Han ble så forelsket i søtsaker at han selv i eksil til øya St. Helena beordret seg et apparat for å lage dem, som en medfølende engelsk kvinne ikke var treg til å sende ham.