Slik så Lyudmilas (mariana-aga) originale artikkel om Calvels surdeig i LJ ut. Uten noen rettelser:
"Hvordan lage en tykk surdeig til brøddeig. Surdeig på hvete og rugmel. Oppskrift av professor R. Kalvel.
Oversettelse av en artikkel fra engelsk for de som svir og vil at alt skal være på russisk!
***
Min venn Eric spurte meg en gang hvordan jeg kan lage en fungerende surdeig på to til tre dager, fordi bøker vanligvis beskriver en prosess som tar mer enn to uker. Vel, hør på historien min.
Jeg begynte å bake surdeigsbrød i vår. De første startkulturene ble kjøpt av meg i pulver (tørket form) fra Ed Wood, eier av Sourdough International. Alt var bra til jeg leste Calvels Taste of Bread-bok og artiklene hans. Calvel gjorde et så inntrykk på meg at jeg deretter kastet alle mine eksotiske startkulturer (som jeg uvitende bortskjemte med å ha i kjøleskapet) i søppelkassen og nå baker jeg på "hjemmelagde".
Professor Raymond Calvel var en fransk baker (han hadde en universitetsgrad i kjemi). Han bakte brød og lærte andre å bake brød i sytti år. Selv i fangenskap under andre verdenskrig fikk han i oppdrag å bake brød i en liten landsby for de tyske troppene. Det store og fantastiske Julia Child lærte å bake brød med Calvel.
Du kan lese Calvels biografi her:
Jeg prøvde først Calvels metode av ren nysgjerrighet, fordi han begeistret meg ved å si at en arbeidskultur av melkesyrebakterier og villgjær kan opprettes på to og en halv dag. Før jeg leste Calvel, var min erfaring med startkulturer mer arbeidskrevende og tidkrevende med flere problemer ettersom forretten ble rekonstituert fra en tørr form (kjøpt) eller hjemmelaget av vanlig mel og vann. Selv surdeigene fra Sourdough International (som jeg anbefaler på det varmeste til alle som ønsker å smake på de fantastiske aromaene til utenlandske brød - Samarkand flatbrød, franske gårdsbrød, østerriksk eller finsk svart, Palekh hvitt brød osv.) Krevde minst fem dager for å aktivere og absolutt alt hver eneste passerte gjennom infeksjonsfasen med uønsket mikroflora de første 2-3 dagene av gjenoppretting fra en tørr form. Jeg måtte skylle dem mange ganger før de flatet ut og ble til ekte flytende brødsild.
Jeg prøvde også Calvels Method of Need, fordi Calvel sier i sin bok at mikrobiota i startkulturer endres hvis vi lagrer dem i kjøleskapet ved temperaturer under 10-12C. IBCer overlever ikke ved disse temperaturene. Åh! Alle startkulturene mine gikk til søpla! Hver eneste en. Jeg var veldig sint da (så mye arbeid ble lagt ned i disse himlene!) Og samtidig følte jeg lettelse - det er bedre å vite sannheten enn å leve i mørk uvitenhet. Jeg er lykkelig i dag. Mine gjærede melkekulturer er utmerkede. Den beste.
For å lage en fungerende surdeig for brød på to til tre dager, start med den rette typen brødmel. Jeg laget min aller første surdeig i følge Calvel etter en oppskrift fra en bok, der det hele begynner med en blanding av to kopper hvetebrødmel (ubleket hvitt, iec Eller 1c. Hvis i følge den russiske nomenklaturen) og to kopper tapet rugmel (mørkt) fuktet med vann til en veldig seig deig oppnås, som dumplings. Denne deigen blandes med litt salt og malt (i form av mel fra spirede korn av rug eller havre, eller i flytende form, som vann eller sirup). I Russland er malt kjent for alle i form av kvasskonsentrat. Du kan ta det.
I gram
300g mel 1s
300g skrelt rugmel
360 g vann
3 g salt
3 g malt
Elt deigen grundig, knead virkelig. Med hendene. Elt i omtrent fem minutter. La sitte i 20 minutter og kna med hendene i ytterligere 20 minutter.
Salt vil beskytte proteinene av hvetemel mot angrepet av proteolytiske enzymer som finnes i melet (det vil si takket være saltet, at deigen ikke vil bli en klebrig oppslemming, men vil forbli en klumpete, luftig deig med uttalt porøsitet) . Protease myker opp deigen, men hvis du gir den viljen og tiden, vil den i løpet av de første 20 timene med gjæring av deigen korrodere glutenet på melet så mye at det vil være en væske inne i deigbunen.
Malt tilsettes for å forbedre melets amylolytiske kapasitet, det vil si malt hjelper til med å omdanne partikler av uspiselig stivelse i mel til enkelt søtt sukker, som mikroorganismer som melkesyrebakterier og villgjær lett spiser på.
Hvetemel tas ubleket. I Amerika selges det under navnet "brødmel". Eller du kan bruke ubleket allsidig mel. I Russland er alt mel etter min mening ubleget kjemisk. Så ta 1s. eller i. med .. Det viktigste er ikke konditorimel og ikke pannekakemel, men slikt som du kan lage paier av.
Rugmel er hentet fra den franske typen nr. 170. I Nord-Amerika er det en blanding av 225g grå rug med 75g mørk rug. mel. I Russland, ta hva rugmel som er, eller til og med hzhan-flak eller rug i form av korn. Du vil fortsatt få surdeig, vil du se!
For å øke produksjonen av eddiksyre i surdeigen de første timene av livet, dvs. for å desinfisere den fra uønskede mikroorganismer som E. coli, mugg og andre monstre, kan du tilsette 25 g honning til den aller første surdeigen deig.
I Calvels oppskrift på europeiske mel indikerer han 300 g vann per 600 g mel, dvs. 50 bakeprosenter. I Amerika vil dette være omtrent 58-62% vann til mel, det vil si ta 348-372 g vann til 600 g mel.
Værsågod. Hun beskrev alt. Så prosessen er trinn for trinn
1) Lag en surdeig fra 600 g av en blanding av hvete og rugmel med salt, malt og honning (hvis du ønsker det). Elt den tøffe deigen i vann og la den være varm, under en plastfolie eller et håndkle. Klokka 22. Jeg har det varmeste stedet på kjøkkenet - i skapet over kjøleskapet. Der har jeg en stabil temperatur på 27C.
2) 22 timer senere, oppdater surdeigen. Kast halvparten i søpla og bland den andre halvparten med ferskt mel og vann. 300 g gammel surdeig, 2 kopper mel (hvete), 180 g vann, 1,5 g salt, 2 g malt. Elt ordentlig og la den stå i 5-7 timer varm ved romtemperatur (ca. 25-27C). I beste fall vil du se at surdeigen tredobles i volum ved slutten av denne perioden. Men nei, nei, den vil fortsatt hovne opp. La oss fortsette.
3) Så, 5-7 timer har gått. Det er på tide å mate surdeigen. Kast halvparten i søpla og bland den andre halvparten med mel og vann. Tilsett ikke mer malt eller salt. 300g gammel surdeig, 2 kopper hvetemel, 180g vann. Elt og la stå i 17 timer ved kjølig romtemperatur (rundt 15 ° C) eller 7 timer ved veldig varm romtemperatur (28 ° C). Ved slutten av denne perioden vil surdeigen nesten firedoble seg i volum.
4) Det er 48 timer siden vi elte surdeigen. Det er nødvendig å mate den 2-3 ganger til før du legger brøddeig på den. Mat hver 5-7 time for å sikre at surdeigen perfekt hever deigen i volum med 400% på 5-7 timer ved rom T ved 27-28C. Disse dressingene trenger ikke gjøres i henhold til metoden for 300 g gammel + 300 g fersk deig (to kopper mel og 80 g vann). På dette stadiet er det allerede mulig å drastisk redusere mengden startpakke du jobber med, vel, til 50-100 gram, hvis du vil.
Fra dette øyeblikket kan du også lage surdeig til forskjellige typer deig: ren rug (mørk eller hvit), skrelt hvete, forskjellige korn osv. Bare ta et stykke gammel deigstarter og mat det i flere sykluser med melet som vi trenger i fremtiden brøddeig.
Det du ikke kan gjøre er å konvertere surdeigen fra en tykk (som deig til dumplings) til en flytende form (som en pannekakedeig) til den tette surdeigen din er tre hele dager gammel og har gått gjennom 4-5 forfriskende sykluser. Dette er viktig for at den skal ha riktig surhet, som beskytter den mot forurensning av mikroorganismer vi ikke trenger.
Så, to og et halvt - tre dager etter elting av den første surdeigsbunen, har du en utmerket brøddeig, og du kan legge brøddeig på den eller lage en surdeig for lagring.
Merknader
Denne starteren kan også lages ved normal romtemperatur på 21C. Ved denne temperaturen har verken LAB eller villgjær noen fordeler, det vil si at deres populasjoner i deigsyren utvikler seg omtrent i samme hastighet. Det er veldig viktig at startstemperaturen ikke er høyere enn 27-28C, for ved 27C dobles antallet gjærceller i deigen raskest - hver time. Ved høyere temperaturer - 30-35-40C hemmes gjæren og begynner å dø.
Vi lever alle normale mennesker med våre egne bekymringer og sysselsetting. Du trenger ikke å stå ved siden av surdeigen med stoppeklokke. Fôringsplanen er omtrentlig. Pluss minus en time eller to spiller ingen rolle. Uansett, på slutten av den tredje dagen, vil surdeigen være klar.
En ferdig surdeig vet ikke bare hvordan du skal heve deigen 4 ganger i volum på 6 timer eller raskere (dvs. om 3 timer, for eksempel, og det er slike lyer). Den skal også ha god syre. PH i den ferdige startkulturen vil være i området 4.4 - 4.6. Hvis du er interessert, måler du den med lakmuspapir.
Surdeigsbrød trenger ikke å være 100% ren syrnet villgjær og LAB. I surdeigsbrøddeig kan du tilsette bakegjær i en mengde på 0,1-0,2% (dvs. 1,5-3 g presset gjær for hver liter vann som går i deigen) på tidspunktet for elting av den siste brøddeigen. Slike små mengder bakegjær vil ikke på noen måte påvirke smaken og utseendet på surt brød, men de vil tillate oss å forkorte prøvetiden på ferdige produkter. Korrekturtiden for produkter med ren surdeig kan ta opptil 5-8 timer.
Illustrasjoner
Pepperkakemann av forskjellige korn (fra flere slags mel, linfrø osv.) Det lukter epler