Hallo! Det er lenge siden jeg har vært her ...
I de første linjene vil kaptein åpenbart si at en komplett analog av multikookeren vår nå slipper TEFAL.
Ja, dette er en ny generasjon med Bluetooth-dingser, men tilstedeværelsen eller fraværet av Bluetooth påvirker ikke smaken av suppen og koketiden til lammeskulderen.
Så søk på Internett etter kombinasjonen av ordene "TEFAL Cook4me" - mange oppskrifter og videoer. Selv, KMK, mer enn i dagene til Mulinex.
For det andre, etter 4 år med daglig bruk (bokhvete med cottage cheese om morgenen i løpet av arbeidsuken, bidrar sterkt til overholdelsen av vekttap-støttende balanse i BZHU, og i helgene - alle slags godbiter som gjør det nødvendig å opprettholde vekttapbalansen til BZHU) koderen begynte å mislykkes (synonym - valcoder; hva vi snurrer og hva vi klikker på "OK"). Det ser slik ut: du vrir det, og det reagerer hemmet. Hopper over klikk. Tålmodighet (om seks måneder ...) endte til slutt, og jeg demonterte, ryddet, monterte enheten. Og nå fungerer alt "som fra en butikk" igjen. Men det anbefales selvfølgelig ikke å rengjøre koderen, men å bytte den ut.Varen koster fra 120 til 240 rubler (avhengig av selgerens grådighet. Digi-Key engrospris $ 1,28. "En og en halv dollar, Karl! En og en halv dollar!").
Det er ingen markeringer på siden, men å dømme etter utseendet, dimensjonene og den interne strukturen, ble denne delen laget av BOURNS, en kodertype PEC12R-4120F-S0012
Du kan også bruke PEC12R-3120F-S0012.
Hvis koderen begynner å svikte, er det bedre å kjøpe / bestille en ny på forhånd. Mens tålmodigheten er tom, kommer han bare.
IKKE FORSØK å få tilgang til knotten gjennom "ansiktet" til vår fremmed - sølvflaten, frontpanelet og knotten på knotten kan KUN fjernes fra innsiden.
Jeg vil ikke gjøre en fotorapport [ennå], alt er så enkelt som en appelsin. Enhver husmor som har loddebolt (bedre for 40 watt), en stjerneskrutrekker (nr. 1, men nr. 2 er også mulig), pinsett, bomullspinner, en tannpirker og litt aceton kan takle denne oppgaven.
Det antas at loddejernet er utstyrt med loddetinn, fluss (RMA-223, LTI-120, SKF, knust kolofonium oppløst i alkohol, eller bare kolofonium - er oppført i fallende rekkefølge etter preferanse). Tilstedeværelsen av en flette for lodding av deler fra kretskort er høyt verdsatt - dette vil i stor grad forenkle fjerningen av knotten for rengjøring / utskifting. Det ville være veldig bra å ha silikonfett for å smøre elektriske kontakter i bevegelse (du kan spraye. Vel, du smører gummipakninger på plastvinduer med silikon hver vår og høst?), Eller teknisk vaselin (men WD-40 er helt uegnet! , en kosmetisk vaselin med parfyme vil gå ...).
HINT # 1: Ta et bilde (i det minste på telefonen) under demontering. Hvis du ved et uhell trekker av en kontakt (til og med Nekrasov skrev at husmødre i russiske landsbyer er OGO-GO!) - vil du vite hvor han kom fra og hvor han skulle henvises.
TIPS # 2: Ta noe sånt som et brett for å fryse isbiter og sett skruene som ble fjernet i forskjellige trinn for demontering, inn i cellene i brettet i rekkefølge fra venstre til høyre i samsvar med scenen - for ikke å forveksle hvilken skrue som skal skrues hvor under montering.
HINT # 3: En husmor kan alltid utnytte huseieren (eller til og med vill) til å jobbe, og love noe velsmakende fra en reparert multikooker. Smiger, utpressing og til og med (spesielt hvis husmor er OGO-GO!) Direkte trusler er også gode.
Koble fra strømledningen, ta ut kondensatmottakeren, ta ut bollen, lukk lokket.
Vi sprer et håndkle på bordet og legger "alien" på det, nederst til toppen.
Vi skrur ut og tar ut en enkelt synlig skrue; fra siden av skruen vi lirer på og tar ut gitterbunnen - den er fleksibel, vi trekker den bare "pent, men sterkt" - den vil bøye seg selv der den må være.
Skru ut og fjern de to små skruene som holder "trauet" med PCB.
Vi skrur ut de to store skruene som holder gummibussingene, tar dem ut sammen med bøssingene.
"Trog" med kretskortet kan føres ut fra under kanten av saken til midten og opp.
Det er tre kontakter på brettet, bare koble den store hvite. Men det er lettere - alle tre. Dette er VELDIG holdbare kontakter (JST-type), og hvis det ikke var noen fabrikksvikt under installasjonen, er det rett og slett ikke realistisk å skade dem, selv om du bare trekker i ledningene. Og vi berører ikke de tre strømledningene (blå, rød og svart) på den andre kanten av brettet, fordi de ikke forstyrrer noe.
Vi trekker den nedre delen av kroppen opp en centimeter med en og en halv eller to. Det er praktisk å hvile tommelen på metallbunnen og med resten av fingrene for å trekke kantene av saken opp.
Nå kan du fjerne sølvflaten og trekke ut båndkabelen med en stor hvit kontakt.
Vi legger multikookeren til side.
Legg et sølv ansikt på håndkleet - med forsiden ned.
Vi skrur ut og tar ut 7 skruer, fjerner og legger til side panelet de holder.
Vi tar bilder, trekker ut kablene til kabelen fra klipsene på saken, flytter den store kontakten fra brettet til siden, legger kabelen til side.
Vi trekker ut den lille kontakten på samme side.
Skru ut og fjern de tre skruene som holder kontrolleren.
Vi fjerner plasthylsen med kontrolleren, og fører kabelen med ledninger ned et sted og kontakten inn i hullet som de en gang kom ut fra. Vi legger saken med kontrolleren til side.
Klem forsiktig ut gummifestene på diskanten med pinsett fra bunnen til toppen (dette er bedre enn å trekke ovenfra!). Piper henger på ledningene.
Skru ut og fjern de to skruene som holder knottebrettet.
Trekk forsiktig i brettet med knotten, og trekk akselen ut av "OK" -knappen.
DU GJORDE DET!!! Brettet med knotten er i hendene dine.
Ansiktet kan overleveres til entusiastiske familiemedlemmer for en større vask. Mens du lodder, vil den bare tørke. Samtidig er det tilrådelig å løsne låsene forsiktig, skille frontpanelet fra sølvvesken (i dette tilfellet vil "OK" -håndtaket løses ut akkurat slik, uten anstrengelse, bonus) og fjerne "Avbryt" knapp.
Lodd den gamle knotten. Hullene i PCB er store; hvis du ikke sparer strømmen, vil loddet lett samles i fletten og knotten faller bokstavelig talt ut av brettet. Hvis noe - søk på nettet for instruksjoner om hvordan du bruker flettet ("loddetråd hvordan du bruker").
Hvis det ikke er noen ny knott, demonterer og rengjør vi den gamle:
- Med en bomullspinne dyppet i aceton, vask av strømmen fra kroppen og kontaktene på knotten for ikke å flekker på innsiden,
- Bøy forsiktig 4 ben som holder den nedre delen;
- Skill den nedre delen;
- Vi bøyer de fleksible kontaktene litt "ned" mot den fjernede saken. Vi pakker litt bomullsull på en tannpirker, fukter den i aceton og tørker kontaktbuene på fleksible kontakter;
- Vi bøyer de fleksible kontaktene litt mot midten (ALLTID LITT!), Slik at kontaktbuene deres begynner å gå langs de ikke enda utslitte radiene til de faste kontaktene;
- Bare hvis det er nytt fett! Gammelt fett fra den stasjonære kontaktplaten på det fjernede huset; skift bomullsull på en tannpirker, fukt den i aceton og tørk av den stasjonære kontaktplaten; Vi pakker litt fersk bomullsull på et tannpirker og påfører et veldig tynt lag fett på de faste kontaktene.
- Å sette knotten slik den var.
Vi lodder knotten i brettet.
Vi vasker brettet med aceton for å fjerne flussrester.
Vi samler "alien" i omvendt rekkefølge av demontering. Når du installerer gummihylser, vær oppmerksom - det er en avsats på plasten; dette fremspringet skal passe inn i fordypningen i bøssingen.
Årsaken til feilen: de fleksible kontaktene saget gjennom belegget på de faste kontaktene til basen (hvis de tok den fra hverandre, så de at kobber lyser her og der). Det ville være greit, kobber leder også strøm, men de sagede kantene forårsaker "sprett" når rotasjonskoderen roteres. Bouncing er flere kortvarige kontaktlukninger / åpninger. Dette er normalt; sprett er alltid til stede i mekaniske kontaktgrupper. Men bare ved kanten av kontakten når du åpner / lukker. Kontrollerprogrammet er skrevet for å undertrykke (ignorere) denne spretten. Og med slitasje skjer sprett konstant, med enhver bevegelse av kontakten. Og kontrolleren, ignorerer sprett, ignorerer også kanten av kontakten - det vil si at den ikke oppfatter det nyttige signalet. I skottprosessen overførte jeg (og du, håper jeg) kontaktene til et ikke-slitt område. Men før eller siden slites den også. Så knotten må skiftes en gang. MEKANISK SLIT. Bare vask-rengjøring-smøring av fabrikkinstallerte knott vil aldri fungere.
Ingen feil, vanligvis manifestert i elektroniske blokker over tid (oksidasjon av spor, hovne elektrolytkondensatorer osv.), Ble ikke funnet i multikookeren min. Til tross for at det i 4 og et halvt år har vært spenning til en forsinket morgenstart nesten hver kveld.