Ja, ingen fantasi! "Håndfull og ingen svindel!" (C)
Cheeslovo, fersk rømme og en mikser + 20 minutters virksomhet! I flere år, bare vår egen olje!
Fortsettelse av temaet. Informasjon fra et annet nettsted. Våre folk er nysgjerrige og elsker eksperimenter. Noen vil lese den for generell erudisjon, og noen vil gå til å pasteurisere kremen "til en nøtteaktig smak" i en langsom komfyr
VOLOGDA OLJE
Tula-pepperkakekaker, Orenburg-sjal og selvfølgelig Vologda-smør er kjent langt utenfor Russlands grenser. Det er umulig å passere tretønner og leire potter, som den berømte inskripsjonen "Vologda olje" flaunter på. I mer enn hundre år har den erobret mennesker med sin smak. Hvordan ble dette miraklet til?
Oppfinnelsen av det verdensberømte smøret er assosiert med navnet på den russiske osteprodusenten Nikolai Vereshchagin, som også er grunnleggeren av de første russiske meieriene. Han var også broren til den berømte kampmaleren Vasily Vereshchagin, men dette er forresten slik.
Selv om han fullførte kurset ved Naval Cadet Corps, trakk Nikolai Vasilievich seg tilbake i en alder av 26 år og bosatte seg i familiegodset. Mens han bodde på farens gods, ble han involvert i jordbruk og gjorde oppmerksom på overfloden av oversvømte enger og beite med rik forbs.
Engene er ikke verre enn Normandie
Vereshchagin begynte umiddelbart å lete etter et sted hvor han kunne lære å lage ost. Han prøvde å bli kjent med denne prosessen i de eksisterende meieriene. Men alle forsøk lyktes ikke. De viktigste mestere som ledet denne virksomheten var nesten utelukkende utlendinger. De lot ikke russiske arbeidere studere produksjonen. Alt ble holdt i strengeste tillit. "Lær dere russere, hva er igjen for oss sveitsere å gjøre i Russland?" - hørte Nikolai Vasilievich.
Men denne saken stoppet ikke Vereshchagin. Etter å ha lånt to tusen rubler fra broren, dro han for å studere i Alpene. Og i tillegg til hobbyen sin for ostefremstilling, så han også nærmere på smørproduksjon der. Og allerede i august 1865, etter å ha returnert til Russland og bosatt seg i landsbyen Gorodnya, Tverskoy-distriktet, åpnet han et ostemelke der, i en bondebygning, og kjøpte melk til henne fra de nærliggende bøndene.
I 1870 kom Vereshchagin til Paris for å delta på World Dairy Exhibition. Der ble hans oppmerksomhet rettet mot oljen, som hadde en nøtteaktig aroma. Denne smaken ble gitt til melk, og deretter til smør, noen typer urter som vokser i den franske provinsen Normandie.
Og så oppstod en veldig interessant tanke i hodet til Nikolai Vasilyevich: “Hva om du prøver å få den originale oljen også i Russland? Engene i Vologda-provinsen er tross alt ikke mindre rike på urter ”. Ikke sagt før: etter hjemkomsten begynte han å jobbe med en oppskrift på en slik olje.
Men eksperimentet mislyktes første gang. Smøret smakte ikke akkurat som forventet. Det smakte bittert og luktet av gjørme, ikke nøtter. Nikolai Vasilievich sjekket personlig alle ledd i arbeidet. Og hva tror du viste seg å være? Oljen fanget lukten av vannet den ble skyllet med. For å forhindre at dette skjer igjen, bestemte Vereshchagin seg for å koke vannet, og, for å være sikker, pasteurisere kremen. Som et resultat av pasteurisering av kremen, fikk den en spesifikk, delikat og veldig behagelig smak og aroma, som vagt minner om smaken av stekte nøtter, som nå kalles "nøtteaktig".
Dette smøret var veldig forskjellig i smak og aroma fra smør laget av rå fløte. Slik ble en ny produksjonsteknologi fra "hot cream" født, og Nikolai Vasilyevich jobbet for å forbedre den til slutten av hans dager. Oljen oppnådd på en ny måte, "forfatteren", som var en ydmyk mann, ga ikke navnet, men ga det navnet "parisisk".
I St. Petersburg, etter å ha satt stor pris på fordelene med denne oljen og etter å ha lært teknologien for produksjonen, begynte russiske smørbrukere å produsere denne oljen og kalte den St. Petersburg-olje. Herfra gikk den til utlandet. Så lenge beholdt denne typen olje et dobbeltnavn som trengte inn i litteraturen: parisisk, som N.V. Vereshchagin kalte det, og Petersburg, i henhold til salgsstedet. I 1939, på ordre fra People's Commissariat of Meat and Dairy Industry, ble "parisisk" smør, som ikke hadde noe med Paris å gjøre, omdøpt til "Vologda".
Hva er trekkene ved tilberedningen av dette berømte produktet? For produksjon av Vologda er smørmelk med spesielle egenskaper påkrevd. I tillegg er det bare fersk krem med en ren, frisk, søtlig smak uten fremmed smak og lukt, et visst fettinnhold. Temperaturen på pasteurisering i lukkede beholdere bør være 97-98 ° C for å beholde de aromatiske stoffene som skaper smaken av oljen i dem. Rask avkjøling, fysisk modning og karning, og deretter vaske den ferdige oljen med kokt vann.
I følge statens standard må smør inneholde minst 82,5% fett og fuktighet ikke mer enn 16%. Ekte Vologda-olje tilberedes hovedsakelig om sommeren. Det er umulig å lagre Vologda-olje om vinteren: holdbarheten er en måned. På den 32. dagen erklæres den bare som premium olje. Naturligvis, med denne teknologien, har prisen på denne oljen alltid vært den høyeste både i det innenlandske og utenlandske markedet.
Sortiment av oljer fra Vologda
Retten til å bruke merket "Vologda" ble gitt til det pedagogiske og eksperimentelle anlegget oppkalt etter Vereshchagin fra landsbyen Molochnoe, Vologda og Sheksninsky meierifabrikker. Bare disse tre virksomhetene har for øyeblikket rett til å produsere denne oljen. Olje selges imidlertid ofte under dekke av "Vologda", som ikke har noe med Vologda-oblast å gjøre i det hele tatt. Og noen ganger under "Vologda" -merket produserer de produkter som knapt kan kalles margarin. Derfor, for å forsikre deg mot forfalskninger, ta hensyn til produsentens adresse. Du bør vite at ekte Vologda-olje bare kommer fra Vologda
HA HA! OM DENNE TEKNOLOGIEN VISTE BAKERIJENTEN IKKE. RU! Nå vil de være litt hjernevasket, forvirret over hele arsenalet med kjøkkenutstyr og zababakh slik olje. at hele Vologda vil gråte! Jeg snakker ikke engang om Paris og Normandie