Administrator
KORNBRØD (KORNBRØD)

(Fra boken V. Mikini "Guide to Bakery and Yeast Production" 1912, St. Petersburg.)


Å lage brød av korn bør forstås bokstavelig, det vil si transformasjon av fullkorn direkte til deig uten først å knuse dem til mel.
I mange bakehåndbøker, som Lesgaft, blir feilkornsbrød feilaktig referert til som å lage brød av mel som inneholder kli. Et slikt vagt uttrykk kan være forvirrende. Elting av deig av fint mel, skrelt av kli og grovt mel, ikke siktet, er egentlig ikke annerledes.
En helt annen sak er tilberedningen av brød egentlig fra hele, det vil si uknust korn, produksjonen av deig som ikke har noe til felles med vanlig kornproduksjon.
Ideen om å lage brød rett fra et fullkorn med alt kli og hele kli kunne bare ha oppstått på et tidspunkt da, som antydet i forrige kapittel, den gjeldende troen var at kli er sunn og næringsrik.
Utseendet til denne metoden kan ikke sees på som et fremskritt i teknologien, tvert imot, det er ikke noe mer enn en retur til den primitive metoden. Som nevnt i den første delen av denne boken (i historien om baking) i eldgamle tider, som blant fønikerne, ble deigen hentet fra en blanding av halvknust korn med vann. Dette prinsippet er grunnlaget for den nevnte metoden for tilberedning av fullkornsdeig, som vil bli beskrevet i detalj nedenfor.
Denne metoden dukket opp først i Frankrike på 60-tallet, da en bestemt handelsmann A. Sezille tok privilegiet å lage brød direkte av korn, uten først å knuse det til mel. Generelt sett består denne metoden, kalt "kornpanifisering", i følgende:
Først blir kornet dynket i 1/2 time i vann for å vaske av det vedheftende støvet, og viktigst av alt for å myke de ytre skallene. Deretter føres den gjennom en børstemaskin, hvor skitten tørkes av med børster. Derfra gikk den til en skrellemaskin, bestående av en trommel, hvis indre sideoverflate var dekket med et perforert jernark, på samme måte som et rivjern. Kornet, som falt i denne roterende trommelen, ble flosset på grunn av sentrifugalkraft på den indre grove overflaten, og (frukt) skallet på kornet ble skrelt av. Det klekkede kornet (hvitt og rent) kom inn i gjæringstanken, hvor det ble plassert flytende (10%) surdeig, som allerede var i gjæringstilstand i omtrent en dag ved en temperatur på + 25 til 30 C. Her ble kornet holdt i omtrent 8 timer, dessuten skjedde i selve kornet de samme kjemiske prosessene fra virkningen av surdeigen som i deigen under gjæring, dvs. en del av den uoppløselige stivelsen ble omgjort til løselig dextrin, gluten myknet og delvis oppløst, en del av mineralet salter overføres også til oppløsning. Som et resultat av alle disse prosessene ble kornet vått, hovnet opp og ble mykt og tyktflytende. I denne formen ble den matet til en pressemaskin, bestående av et par glatte sjakter, mellom hvilke kornet ble ført, og det ble knust til en vanlig tett masse, der det imidlertid kan skilles mellom individuelle hovne korn. Det var denne massen som fungerte som en deig til brødbaking. Tidligere ble den fortynnet noe med vann med tilsetning av natriumklorid og ble utsatt for en andre gjæring, hvoretter det som vanlig ble dannet brød fra det og brød ble bakt. Med denne metoden var hvetebrødet hvitt i utseende og ganske løst.Når det gjelder smak var den dårligere enn den vanlige, siden den lignet grøt og ikke på brød, og dessuten, som er veldig viktig, kom noen ganger hele korn (ikke ved et uhell knust) over i krummen, noe som sterkt ødela smaken. Men for det kostet det mindre enn vanlig, siden slipingen forsvant, og med den ekstra transport, lasting og lossing; da økte varmen med over 30%. Derfor syntes denne metoden å ha en strålende fremtid. Men virkeligheten oppfylte ikke disse forhåpningene. Cecilias brød fant ingen sympati i Frankrike, og bakeriet hans sluttet snart å eksistere. Det franske krigsdepartementet, der han vendte seg med et forslag til sin metode, utnevnte en kommisjon for en omfattende studie av denne saken. Kommisjonen som undersøkte denne metoden fant at brødet som ble oppnådd ved denne metoden er veldig grovt (i utseende), smakløst og inneholder en betydelig mengde ikke-næringsstoffer. Cecils brød inneholdt nesten alt kli, hvis utbytte ikke oversteg 3%, mens vanlig soldatbrød i Frankrike var laget av mel, hvorfra omtrent 15% av kli ble fjernet.
Cecils metode dukket i mellomtiden opp på den tiden på trykk, for eksempel i vår militærsamling fra 1872 (bind 86, del 1, side 333) og vakte oppmerksomhet fra de militære befalene.
Derfor ble det vurdert av oss i Technical Committee of the Main Quartermaster Directorate, hvor Lesgaft laget en rapport om dette, som fikk beskjed om å lage en testbaking av rugbrød ved hjelp av denne metoden. For å gjøre dette ble rug vasket, urinert, skrelt på en Henkel-Sekka-skrellemaskin og, etter gjæring, knust på rillede valser. Den resulterende massen av knust korn ble eltet med vann, til hvilket bordsalt ble tilsatt, på en Vikgorst-kneder, hvorpå det ble støpt til brød og bakt i Vikgorst-ovner. Feilene i den var de samme som i Frankrike, det vil si hovedsakelig smak. Det smakte grovt og inneholdt mange uknuste korn, noe som gjorde det til et ubehagelig matprodukt. Sistnevnte omstendighet ble forklart av ujevnheten i den rillede valsemaskinen, og derfor ble det besluttet å gjenta eksperimentet, og erstatte denne maskinen med Hermanns franske kornpressemaskin, og besto av tre steinsjakter med hakk. Men dette eksperimentet ga også de samme negative resultatene.
I 1874 dukket Ceciles metode opp i Østerrike, hvor militæravdelingen også ble interessert i ham, som bestilte et eksperiment med å bake med denne metoden i en matbutikk i Wien, hvor det tilsynelatende også ble oppnådd et negativt resultat, siden det ikke var noen repetisjon av eksperimentet.
Vi begynte allerede å glemme Ceciles metode, da plutselig i 1875 mottok hovedkvarterdirektoratet en søknad fra en viss Zarin, som foreslo å prøve metoden for å bake hele korn som han hadde oppfunnet. Etter påføring ble en prøve av brød festet, som viste seg å være godt bakt, men med et innhold av individuelle, uknuste korn, som i Ceciles brød. Mengden fuktighet i brødet var også betydelig - ca 51% i smulingen og 30% i skorpen.
Ifølge oppfinneren ga metoden hans ikke mindre og ikke mer enn 100% varme. A. Zarin hevdet patent på sin oppfinnelse i Department of Trade and Industry, hvor han påpekte manglene ved Cecils metode som han eliminerte, nemlig:
1. Påføring av gjæret væske i kornlås og drenering sammen med næringsrike deler som har gått inn i det fra kornet,
2. helle hele mengden vann og salt i det knuste kornet på en gang og gjære hele deigen samtidig, hvorfor det viser seg å være vagt og dårlig bakt,
3. Avskalling av korn, hvor en del av næringsstoffene går tapt osv.
Zarins metode var som følger: Etter grundig vask, som fjernet: søppel, skadelige urenheter og smuss som fester seg til skallene, ble kornet fuktet i romvann i 24 - 30 timer. Tilstrekkelig gjennomvåt korn ble knust av en kornpressemaskin.Raschin ble tilberedt ved bruk av vann fra en hengelås med tilsetning av surdeig og en del av knust korn, som resten av deigen ble tilsatt i tre trinn, etter hvert som gjæringen fortsatte, hvorfra, som vanlig, ble det bakt brød. Avskalling av korn ble tillatt av Zarin bare for bakt (rug) eller hvitt brød, mens svart brød skulle bakes av fullkorn for å bevare diastasene i skallene.
I sin uttalelse lovet A. Zarin å gi statskassen enorme årlige besparelser, hvis hans metode ble vedtatt.
Den tekniske komiteen bestemte seg for å teste Zarins metode ikke bare ved å bake brød, men også ved eksperimentell mat fra ett selskap av L.-GV. Izmailovsky-regimentet i mars 1876 (innen 50 dager).
Totalt ble det produsert 30 bakevarer, hvorav 20 viste tilstedeværelsen av individuelle korn, og 16 bakevarer viste herding. Brødene inneholdt omtrent 46% vann. Loddet viste seg ikke 100% selvfølgelig, men som vanlig, ca 45%.
Når det gjelder tetthet, var kornbrød 30% tyngre enn vanlig brød. Når det gjelder lagringskapasitet, skilte den seg ikke fra vanlig. Når det gjelder fysiske egenskaper, var kornbrød dårligere enn mel, mindre porøst og smakte verre, som et resultat av at soldatene spiste det motvillig.
Samtidig med disse eksperimentene i det hygieniske laboratoriet i St. Petersburg. Military Medical Academy utførte et sammenlignende eksperiment på fordøyeligheten av korn og vanlig brød, både på mennesker og hunder, og maten ble blandet.
Basert på forskningen kom eksperimentene til følgende konklusjon:
og). erstatning av melbrød med kornbrød resulterte i en reduksjon i fordøyeligheten av tørrstoff og nitrogen i mat;
b). de absolutte fordøyelsestallene viste seg å være betydelig høyere hos en person som er vant til plantefôr;
i). endringen i brød påvirket tilsynelatende ikke nitrogenøkonomien.
Siden den kjemiske sammensetningen av korn og melbrød er veldig lik (i korn - 51,71% tørrstoff og 7,929% nitrogen; i malt - 52,57% tørrstoff og 8,028% nitrogen), tilskrev forskere kornbrødets verste fordøyelighet til sine fysiske egenskaper .: den inneholdt mange uknuste korn som virket uendret i ekskrementer. I tillegg knuste eller malte kornverket skjellene, slik kvernsteiner gjør, men knuste bare kornene, fortrengte kjernen fra skallene og gjorde de sistnevnte til flatkaker. I en så grov form skulle membranene irritere tarmveggene og forårsake økt peristaltikk (rask bevegelse og utskillelse av mat), og som et resultat dens mindre fordøyelighet ”.
Begge eksperimentene kom til at kornbrød ikke bare fordøyes dårligere enn melbrød i seg selv, men selv i dets nærvær fordøyes resten av maten (med blandet diett) dårligere enn med vanlig brød.
Sommeren 1876, i Krasnoye Selo, under leiren, ble det laget en ny test av Zarinas kornbrød i enda større skala, med hvilke 4 regimenter fra den 22. infanteridivisjonen og en liten del av vaktene var fornøyd, for hvilke Det ble frigitt 1585 rugskudd. Kornet ble forhåndssortert og skrelt på en Secca-maskin med 2,5% avfall. Lodde = 48,25%.
Kommisjonen kom til følgende konklusjon:
1) brødet som ble sendt til troppene var utilfredsstillende bakt, for overflødig og inneholdt fullkorn;
2) derfor erklærte de lavere rangene misnøye med brødet;
3) med mer nøye mekanisk prosessering av korn og brødbaking i en vanlig russisk ovn, viste det seg å være mer vellykket;
4) den korte varigheten av opplevelsen, hastverk med tilberedning av brød og utilstrekkelig strengt trukket parallell i bakingen av korn- og melbrød, krever lang erfaring med å innføre de nødvendige mekaniske forbedringene fra kornpressens side og forbedringer i ovner. For jakten på forbedrede kornpressemaskiner fikk Zarin 3000 rubler.
I 1882 ble det levert en bil til dem, som imidlertid viste seg å være utilfredsstillende under den foreløpige testen. den andre bilen, til tross for gjentatte repetisjoner fra Intendanstvo, leverte ikke Zarin.
Private bakerier i Moskva og Saratov, ordnet etter Zarin-prinsippet, lyktes heller ikke og opphørte snart å eksistere.
Fra 1882 til 1890 stoppet spørsmålet om kornbaking, men i 1890 rapporterte Dr. Kareev på et møte i den tekniske komiteen at han, etter å ha satt seg som mål å forbedre kornbaking, kom opp med 3 måter å oppnå dette på:
1) etter vask og 18 - 20 timers lapper knuses kornet mellom sjakter som roterer i motsatt retning av hverandre, noe som vil knuse skallet og knuse det til små partikler,
2) vasket, men ikke helt gjennomvåt korn blir malt i en vanlig håndmølle for å oppnå deig,
3) videre behandling av testen skiller seg ikke fra den tidligere brukte. Samtidig med forslaget fra Dr. Kareev så langt. Zykov foreslo en forbedret metode for å bake brød fra korn, som hovedsakelig besto i enheten til en kornpressemaskin, der kornet med skall ble malt. Denne metoden ble testet i Izmailovsky-regimentet.
Samme år mottok Department of Trade and Manufactures søknader om privilegium for metoden og maskinen for kornbaking fra A. Golovin og otst. siden. Zykov. Det viste seg at begge maskinene som privilegiene ble bedt om var av samme struktur: hver besto av et sylindrisk jernhus, åpningsbart i lengde, med en solid bunn og den andre perforert. I foringsrøret, på en roterende aksel, ble knivene satt, skilt av plater; disse knivene beveget seg mellom faste kniver, festet på den indre overflaten av kappen. Fra siden av den perforerte bunnen endte akselen med en skrue. En kornmottaker er plassert i den andre enden av sylinderen. Når kornet kommer fra mottakeren, brytes kornet med kniver og flyttes til enden av maskinen, hvor det fanges opp av skruen og presses gjennom den perforerte bunnen. I 1892 ble kornbaking organisert i Riga av Gelink, hvis brød viste seg å være godt bakt av gjæret deig, nesebor, behagelig lukt og smak, selv om det ble funnet noen fullkorn i smulan; vann i en brød den 6. dagen for baking ble bestemt av 44,5%. Militærrådet bestemte seg for å bestille to maskiner fra Gelink: en stor for Vilna militærbakeri, en annen liten med manuell kjøring, og å utføre et to måneders eksperiment for å forsyne troppene til Riga garnison med Gelinka kornbrød.
En kommisjon ble sendt til Zykovs bakeri, som fant følgende: det vasket kornet ble dynket i 10-12 timer i en væske som inneholder en viss mengde gammel deig og gjær. Kornet blir gjennomvåt og gjæret, hvoretter det kveles av en maskin, i likhet med en amerikansk kjøttkvern, utstyrt med mindre hull; Kornet som helles i trakten, knuses delvis av en roterende skrue mot de indre riflene, delvis kuttet med 4 kniver og presses gjennom flenshullene med skruen. Den manuelle maskinen fungerer ganske hardt og produserer bare 20 pund deig i timen. Ved analyse av Zykovs kornbrød, laget av Dr. Dobriansky, viste det seg: vann - 42,29%, protein - 11,36%, fett - 0,32%, fiber - 1,23%, karbohydrater - 43,6%.
Erfaring fra Grenadierregimentet fulgte ikke Zykovs manglende leveranse av bil.
Opplevelsen av maten til Riga-garnisonen fra 2. desember 1893 til 2. februar 1894 med kornbrød laget i Gelinka-bakeriet ga følgende resultater.
De lavere rekkene spiste brød med gusto, og spiste hele punddelen på den første uken; i den andre uken var 1,2 pund underernært, og til slutt fra den tredje uken ble underernæring på 1 pund per soldat etablert. Å veie folket ga ingen klar indikasjon: sammen med en vektøkning på 1 til 1,5 pund var det et lignende vektnedgang. Sanitært sett var resultatet veldig tilfredsstillende: ingen tarmsykdommer ble observert.Alle rapporter bekrefter også at kornbrød ikke ble gammel eller mugget lenger enn melbrød.
Administrator

Fortsettelse av temaet.

I henhold til definisjonene i laboratoriet til den tekniske komiteen, inneholdt 9 brødprøver fra 38,10) til 44,8% vann (i gjennomsnitt 6-7 dager etter baking); brød inneholdt ofte ikke knuste korn, var krydret og manglet porøsitet; tasted like vanillebrød. De fire brødene som ble undersøkt i det hygieniske laboratoriet ved Medical Academy av Dr. Brusyanin, var 38 cm lange og 14 cm brede og 9 cm høye og veide fra 2.380 til 2.450 gram; på den 18. dagen etter baking, inneholdt de 51,42% vann i krummen og hadde en surhet på 18,6% (ifølge Lehman) og en porøsitet på 51,31%. Smaken av brødet var søtt og surt; når det tygges, ble det klart å skille biter av grovt knust kornskrog, samt hele korn; brødet ble bakt med tilsetning av karvefrø. Brødskivene som ble plassert i samme eske med sykehusbrødet, var muggne tidligere enn den siste, den 6. dagen.
Basert på disse dataene prof. Shydlouski ga følgende konklusjon: “Brødprøvene som ble sendt inn for baking, smak, lukt, porøsitet og forholdet mellom skorpe og smuler var av tilfredsstillende kvalitet, men det bør bemerkes: deres spesielle smak, overdreven fuktighet, så vel som innholdet av uknuste korn, som skal redusere næringsverdien til dette brødet, slik at det knapt kan erstatte melbrød; i tillegg gjør vannet det ustabilt. ”
I et eksperiment på 256 pund korn ble det oppnådd 378 pund brød i 47 brød; forbrenningen viste seg å være 42,1%; brødet inneholdt 45 - 47,36% vann. Store skjell ble sett i krummen, så vel som ikke løsnet klumper fra utilstrekkelig blanding; bunnkanten er herdet. Militærkommisjonen kom til følgende konklusjoner:
1. Manuell Gelink-maskin kan ikke brukes på grunn av det store arbeidet som kreves av den;
2. Håndkledd korndeig er mye vanskeligere enn meldeig;
3. Vann fra kornlåsene skal ikke kastes, da noen proteinekstraktive og essensielle oljer er oppløst i det; den skal tjene til å smøre surdeigen og raspen;
4. Brødet var fuktig, litt elastisk;
5. Produktiviteten til maskinen ble bestemt til 35-1 / 8 - 61-3 / 7 pounds per time, noe som ikke tilsvarer de kontraktsmessige 3 poods per time.
Samme år ble en stor Gelinka-maskin levert og testet fra en kjøretur i Military Bakery i byen Vilna. Siden det viste seg å oppfylle alle vilkårene i kontrakten, ble det videreført til den eksperimentelle tilretteleggelsen av Vilna garnison, og parallelt med kornbrød ble det gjort observasjoner på maten av melbrød. Eksperimentet deltok av: 4. Dragoon Pskov-regiment, 2 reserveinfanteriregimenter; 182. Novotroitsky og 183. Molodchensky, felt 105. Orenburg og 107. Troitsky-regiment, 2., 3. og 16. sapperbataljoner. Totalt ble det gitt 150 608 trepund daglige rasjoner. Opplevelsen i forskjellige deler varte fra 1,5 til 3 måneder; i hver del av kommisjonen fulgte de løpet av eksperimentet og utarbeidet en rapport om både kornbrød og mel. Den generelle konklusjonen var omtrent følgende: i begynnelsen av eksperimentet ble kornbrød bakt ganske rå, med krydder og innhold i mange store deler. Gastrointestinale forstyrrelser ble observert i noen deler fra mating av slikt brød; når brødet senere ble bakt med suksess, oppstod ikke sykdommer, de lavere rangerne spiste brød villig, lite skilte det imidlertid fra mel; Parallell veiing av matforsyningen med begge brødene i noen deler ga et gunstig resultat for kornbrød, i andre er det ubestemt. Generelt var den rådende oppfatningen at kornbrød er bra og helt kan erstatte mel. Under hele eksperimentet ble det sendt et brød med korn og mel til laboratoriet til den tekniske komiteen hver uke. Den første måneden inneholdt kornbrød i gjennomsnitt 45% vann, ble ofte herdet og inneholdt store skall på 1/3 til 1/2 korn i størrelse.I Vilna-bakeriet, på grunnlag av langsiktige observasjoner, ble kostnadene for kornbrød bestemt i forhold til mel, og det viste seg at kornbrød virkelig kostet mindre enn melbrød, men bare litt.
Produksjonen av kornbrød på F. Gelinks bakeri i Riga ble utført som følger. Rug ble opprinnelig løftet av en heis til øvre etasje, hvor kornet ble utsatt for renseri og sortering i tjære og triremer, noen ganger avskalling (2-3% avfall).
Herfra ble kornet rettet mot underetasjen i store runde kar av jern utstyrt med dobbel bunn og en avløpskran. I disse karene vaskes rugen med vann til det utstrømmende vannet stopper grumsete; sand, tunge urenheter og skitt faller ned gjennom nettet til bunnen, lett ergotkull etc. Flyter til vannoverflaten og fjernes med sikter. Etter at skyllevannet er tømt, fylles karet igjen med rent vann ved en temperatur på 50 - 53 ° C; i dette vannet blir kornet fuktet til det sveller og mykner så mye at det lett knuses og gnides mellom fingrene; avhengig av type rug tar dette 2 til 4 timer. Massen av smuss som akkumuleres under blokkeringen på vannoverflaten, fjernes med sikter for andre gang. Ved slutten av stepping får vannet renne sakte (innen 1/2 - 1-1 / 2 timer), og hjelper dreneringen ved å heve kornet fra bunnen av karet til overflaten etter 1-1 / 4 timer med trespader. Det hovne kornet blir bearbeidet til deig ved hjelp av en maskin oppfunnet av Gelink kalt “dough maker” (panificator). Det er to slike maskiner i bakeriet, av forskjellige størrelser og kapasiteter. Den mindre, som veier 35 pund, er 6 fot lang, 5 fot 4 tommer høy, 2 fot 5 tommer bred og produserer 10-12 pund deig i timen, den større, med tilsvarende større vekt og dimensjoner, gir opptil 30 pund per time.
Maskinen består av to deler; fra kroppen og den endeløse skruen som roterer inni.
Kroppen til panifiseringen består av en svakt konisk støpejernsylinder, der en endeløs skrue med to progressive kutt roterer på en horisontal akse. Ved den smale enden er sylinderen tett lukket og utstyrt med en mottakstrakt for korn.
Fra den brede enden er den utstyrt med en perforert flens som en amerikansk kjøttkvern. En annen perforert septum er plassert vertikalt i midten av sylinderen. Hele maskinen er bygget og fungerer etter prinsippet om en mopsmølle. På innsiden er sylinderen utstyrt med 12 langsgående ribber. Foran de perforerte overflatene (den indre skilleveggen og endeflensen) roterer 2 korsformede kniver tett montert på aksen, hvis spiss er rettet i en vinkel mot den perforerte overflaten. For å avkjøle massen under drift er sylinderen omgitt av et foringsrør og avkjølt av vann. Arbeidet med denne maskinen er som følger:
Kornet som helles i trakten med trespader, kommer inn i sylinderen, der det fanges opp av propellbladet; korntilstrømning reguleres av selve skruen. Kornet i maskinen er frynset mellom sylinderens ribbeoverflate og skruens tråd, der den knuses og slites, skjellene sprekker og brytes i stykker. Etter skruens forløp beveger hele den knuste massen seg fremover. Etter å ha nådd den indre perforerte platen, skjæres den med kniver, og presses deretter gjennom hullene i skilleveggen inn i maskinens andre rom under trykk fra de følgende massene. De samme kornene som ikke er tilstrekkelig knust og ikke kan passere gjennom hullene på skilleveggen, ifølge oppfinneren, holdes tilbake av kroppens spor og beveger seg i motsatt retning av sylindermunnen for å gjennomgå sliping igjen . I den bakre halvdelen av maskinen utsettes kornmassen for den samme operasjonen, hvorved en enda større knusing av kornet oppnås. Til slutt presses hele massen gjennom den ytre perforerte flensen, og i form av tynntarmen, kryper den inn i en trebolle og presenterer en deig masse klar for gjæring.
Knust mellom fingrene eller smurt på hvitt papir, det er en jevn grå masse, der gule korn av finknuste partikler av kornskall er tydelig synlige; av og til kommer større deler over; fullkorn eller skjell kommer over som et unntak. For surdeigen blir resten av deigen tatt, som for tilberedning av raspen blandes grundig med en del av den ferske massen med et tilskudd av vann som er igjen fra kornklumpen. For 20 pund gammel deig, ta 3 pund fersk masse og? bøtter med vann; etter grundig elting av væsken, får de stå stille i 8 til 10 timer, avhengig av om de vil få mer eller mindre surt brød. Vanligvis tilberedes raschin om kvelden, og neste morgen blir det eltet på den, og bland resten av deigen i andel av to deler av sistnevnte til 1 del av rasschin. Hvis deigen er for tykk, helles det vann etter behov under elting. Så kommer tilsetningen av salt og? pund spisskummen. Fra kneden legges deigen for spiring i lukkede ferger i 1 - 1,5 time. Deretter kuttes deigen i 4-5 pund stykker, hvorfra det dannes avlange brød: ovnstemperaturen skal være 290 C ved planting, og deretter går den ned til 270. Brødet sitter i ovnen i gjennomsnitt i 2 timer 5-10 minutter. Når det tas ut av ovnen, blir brødet avkjølt og oppbevart i et kjølig rom i hyllene.
Brødet som oppnås på denne måten skiller seg lite i utseende og smak fra rugmelbrød. I henhold til syremengden er det to typer brød:
en). Soldaten er surere og
2). Søt og sur.
Den første selges til 60 kopek, den andre til 65 kopek per pood. Oppfinneren tilordner følgende fordeler til brødet sitt fremfor melbrød.
1. Sammensetningen av brødet inneholder alle komponentene i kornet som et resultat av at det er flere næringsstoffer i det.
2. Takket være grundig rengjøring av kornet er brødet helt rent, fri for ergot og andre skadelige urenheter.
3. Vask fjernet eventuelle soppsporer, slik at brødet ikke blir muggent lenger.
4. Bakehastigheten for kornbrød er 48 - 50% mot 38 - 40% for vanlig mel.
5. Kornbrød er i gjennomsnitt 15 kopekk per pood billigere enn melbrød.
Fordøyeligheten til dette brødet vil bli diskutert i detalj i kapitlet om brødets fordøyelighet generelt.
Nylig ble privilegiet tatt i Frankrike for den nye forruden Degoff og Georges.
Panificator Degoff og Georges.
Panificator Degoff og Georges. (se fig.) består av en skrue (A) som roterer i en sylinder (B). Aksen (G) til skruen (A) hviler på lagrene (C - D). Sylinderen er utstyrt med en beholder (E) for å helle korn. Skrueslaget, det vil si avstanden mellom de to nærmeste kuttene, er konstant gjennom hele sin lengde, mens kuttedybden først er ganske tilstrekkelig til å ta imot fullkorn (se figur), og gradvis avtar mot utgangen; som kan sees på figuren på høyre side, og til slutt blir bare pulveret ført gjennom. I dybden av disse hovedskruesporene, i spalten som skiller de to fremspringene på skruen, blir små spor av samme størrelse skåret riktig med de siste sporene på skruenden. Sylinderens indre overflate har også skruelignende spor, men i motsatt retning av skruesporene, dvs. hvis sporene på skruen går fra venstre til høyre, så i sylinderen bak fra høyre til venstre. Sporene på sylinderen er like langs hele lengden, ikke som en skrue. Skråningen på sporet er 17 grader 40 '.
En fordeler og en mater er plassert i den nedre delen av trakten, som tjener til å legge inn den blandede mengden korn og vann; begge fungerer i samsvar med skruens rotasjonshastighet.
Apparatets plassering kan være horisontal, vertikal eller skrå - det gjør ingen forskjell.
For å utføre den direkte produksjonen av brød ved hjelp av Degoff og Georges-metoden forbehandles kornet, som består i å skylle det i vann, hvoretter det legges i et annet kar med dobbelt volum av kornet. Cirka en liter vann helles der per kilo hvete.Når du drikker varmt vann, er seks timer nok til at kornet blir vått, hovner og dobler volumet. Når kornet er gjennomvåt, kan du lage en deig av det. Den nødvendige mengden surdeig og salt tilsettes umiddelbart. Du kan gjøre dette etter at kornet har passert gjennom apparatet.
Kornet som er bearbeidet på denne måten, helles i panikatortrakten, hvorfra det automatisk kommer inn i selve apparatet og passerer gjennom fordeleren, som regulerer kornstrømmen i forhold til produktiviteten til apparatet.
Fra fordeleren kommer kornet inn i gapet mellom skruegjengene og den ytre sylinderen. Siden skruen og sylinderen har motsatt skjæring, spiller de rollen som saks, som samtidig kutter kornskallet, og sliper og knuser kjernen og danner en fin grøt fra dem, som blir til en homogen deig nær utgangen fra apparatet . Men for sluttbearbeiding kommer deigen inn i deigkvernen, som består av to bølgeplaner, hvor avstanden mellom kan justeres etter ønske. (Det ene bevegelige planet er en forlengelse av selve skruen, og det andre er fast, som er en fortsettelse av den ytre sylinderen).
Deigen kommer ut av apparatet i form av en endeløs våt tarm, bestående av gjennomvåt, gnidd og knust korn og er en helt homogen masse.
Etter tilsetning av surdeig og salt er deigen klar for gjæring. For å forhindre oppvarming av den bearbeidede massen og opprettholde den nødvendige fuktighetsgrad, er det anordnet et innløp for sirkulerende vann på den ene siden av mottakertrakten. Røret er utstyrt med tre kraner som kommuniserer: den ene direkte med trakten, den andre gjennom forbindelsesrør med det indre hulrommet til den bevegelige skruen (hul skrue). Passerer gjennom det sentrale hullet i aksen, avkjøler vannet skruen på tråden og går ut gjennom et rør som har et utløp nær kneden. Den tredje ventilen kommuniserer med mellomrommet mellom den ytre sylinderen og skruen. På denne måten unngås oppvarming av massen, som vil forårsake uønsket gelatinisering.
Deigen som kommer ut av maskinen brettes i boller, dekkes med et lerret og legges på et varmt sted. Når gjæringen begynner, blir deigen formet til brød som legges på brett og dekkes med lerret før de plantes i ovnen. Så baker de som vanlig.
Med denne metoden gir 100 kg vanlig hvete 150 kg brød (eller 180 kg deig)

Onkel Sam
La oss si takk til Admin for ikke å la et slikt lag av historien vår synke i glemmeboken!
Fra setningene og vektene fra forrige århundre pustet en slik sjelsykdom.
Det viser seg at det var mange smarte mennesker i tsarhæren (med en nøyaktighet på tiendedeler av prosent for å bestemme proteiner, fett og karbohydrater i brød, og uten noen FEC og spektrumanalysatorer)!

Kort fortalt er det på tide at vi begynner å dyrke litt rug, hvete, havre, spelt i dachaene sine (den som har det). Vask kornet, suge og male i en kjøttkvern med et fint rist.
Administrator
Og det er veldig interessant å lese.
I det minste må du se gjennom bakehistorikken din.

Forresten, Onkel SAM sjekker ut denne tråden:

Hvorfor lagre brød smaker bedre
https://mcooker-nom.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4325.0
Nikama
Jeg vil gjerne dele en artikkel om kornbrød.
Forskere har funnet ut hvilket brød som holder blodtrykket normalt
8. oktober 2009 | 11:45

Å spise ubehandlede kornbakstvarer kan bidra til å bekjempe høyt blodtrykk.

Forskere fra Harvard School of Public Health i Boston (USA) gjennomførte en studie og fant at menn med diett som inneholder slike matvarer, er mindre sannsynlig å utvikle høyt blodtrykk enn andre.

Studien involverte 51 529 menn 40-75 år, som ble fulgt i atten år. 31.684 individer på begynnelsen av eksperimentet led ikke av høyt blodtrykk, kreft eller hjertesykdommer. Mot slutten av observasjonen led 9227 mennesker av høyt blodtrykk.De aller fleste av dem spiste ikke mer enn 3 gram ubehandlet kornbrød daglig. Og de som i gjennomsnitt forbrukte 52 gram korn, hadde 19% mindre sannsynlighet for å utvikle høyt blodtrykk.

Det er bemerkelsesverdig at sammenhengen mellom forbruk av ubehandlede korn og risikoen for å utvikle hypertensjon vedvarte, uavhengig av hvor mange grønnsaker og frukt forsøkspersonene spiste, om de tok vitaminer, om de var fysisk aktive og om de ble testet for kolesterolnivå .

Ubearbeidet korn fordøyes godt av kroppen og inneholder mye fiber og næringsstoffer. Amerikanske leger anbefaler at de som ønsker å opprettholde et sunt kardiovaskulært system, bruker minst 85 gram ubehandlede korn per dag.
Lat
Fant en interessant artikkel om en tysk baker.

Hans Büllingen, en profesjonell baker med over 20 års erfaring og veldig strenge regler, har bodd i Ukraina i to år. Først - Odessa, nå - sentrum av den fjellrike Krim, foten til det berømte Ai-Petri-fjellet, landsbyen Sokolinoe. En ekte "epidemi" av sunt brød utspiller seg rundt.
I huset til Hans brenner det ustanselig i en vedovn. Brød basert på surdeigen fra fullkornsmel blir bakt i dag i Novopolye, Kuibyshevo og Malosadovoye.

Hva er trekkene ved brødkulturen i Tyskland?

I Tyskland, som i Østerrike, var det et høyt nivå av bakerikultur. Industrialisering har ødelagt denne prosessen, som så mye mer. I de sentrale Alpene holdt kelterne ut lenge. En dialekt som fremdeles brukes av folket som bor der til i dag, er en blanding av keltisk og innslag av latin. Her har man dyrket rug lenge, og hvete kom fra sør. Romerske soldater overtok ikke verden takket være kjøtt - de bar hvete i ryggsekkene, noe som igjen viser de eksepsjonelle egenskapene til denne typen korn.
Et interessant faktum er at bondekvinnene øst for Rhinen og sør til Firenze holdt samme tradisjon: de la igjen et stykke deig til neste bake. I Italia kalte bondekvinner dette stykket Pasta-madre (morsdeig). Surdeigen ble kalt Pasta-padre (deigfar). I dag vet de om surdeig, men de bruker det ikke mye. Surdeigsbrød ble også bakt av mannlige bakere i de østerrikske Alpene-regionen og i de nordlige Alpene i Tyskland for byens behov. Alt dette indikerer at bruk av surdeig medførte utvikling av sinnets praktiske evner, som er nødvendige for å skape handelsstrukturer, organisering av fabrikker, noe som kan sees fra eksemplet på byens utvikling i middelalderen i Habsburg-regionen.
Verdien og ernæringsmessige fordeler av hvete avhenger helt av hvordan du bruker den. Fordelene vil være minimale hvis det er bearbeidet hvete (det lager hvitt mel). Cirka 40% av kornblandingen fjernes fra slike produkter, og dette er bare de 40% som inneholder det mest verdifulle: kimen til korn og kli, det vil si vitamin B1, B2, B3, E, folsyre, kalsium, fosfor, sink, jern, fiber.

Hvorfor bestemte du deg for å åpne et bakeri? Hvor lenge siden skjedde dette? Hvor populær og lønnsom var denne virksomheten?

Bakeriet mitt har vært i drift i 19 år. Det var totalt seks slike bakerier i Tyskland. Vi var pionerene. Vårt slagord er "Aktion gutes Brot" ("Operasjon: godt brød"). Vi utviklet ideen om sunt brød som et vanlig matprodukt. Brødet ble solgt allerede før det ble bakt. Det ble alltid bestilt og betalt på forhånd. Denne virksomheten har virkelig vært vellykket. Det er et ordtak at bakere og slaktere alltid har penger. Men hvor mye penger og tiden jeg klarte å tjene det på, vurderer jeg resultatet av min åndelige vekst i arbeidsprosessen.

Hvorfor bestemte du deg for å selge bakeriet?

Jeg selger ikke et bakeri. Jeg venter tålmodig på riktig øyeblikk for å vri nøkkelen i døren igjen. Jeg holder ikke bare på tiden min, men forbereder meg veldig intenst. Den nye tiden kommer snart, og det skal være nok olje i lampene.
Hvordan lage ditt eget brød surdeig, les her.
Fullkorn gjærfrie brødoppskrifter er her.

Hva bringer deg til Ukraina?

Fly, Odessa Waldorf School, kjæreste fra Kasakhstan, "Eugene Onegin" og absolutt tillit til min indre stemme.

Hvilke egenskaper bør en person ha for å starte en liten bedrift for å bake sunt brød? Hva trenger du for å komme i gang og først og fremst?

Dette er et Hamlet-spørsmål! Ikke gjør noe etter ditt uutdannede sinn. Da jeg reiste i Italia og krysset Alpene, var sekken min full av brød, som jeg fant og kjøpte i dalen. To måneder gjensto før forsvaret av mastergraden min. Jeg gikk mange kilometer for å se de 20 ovnene og forstå hvordan de fungerer. Bakeriet mitt var basert på denne kunnskapen. I mange år ønsket jeg ikke å endre en eneste detalj. Jeg har fulgt makrobiotiske prinsipper i syv år. Dermed fant jeg ut om ernæring generelt. Jeg fikk opplevelsen av feilene mine på eksemplet med min egen kropp og lærte å rette dem. Folk undervurderer hvor lett det er å forgifte deg selv og andre med mat og måten den er tilberedt på.

Hva er kostprisen for håndlaget fullkornsbrød hvis det bakes i Ukraina av et lite familiebakeri?

Tilbake på skolen lærte jeg at minimumskostnaden for en bolle er kostnaden for melet det er laget av. Resten er din. Faktisk gjøres beregningen slik: du trenger 4 ganger mer enn prisen på melet som brukes til å dekke alle utgifter (inkludert forretningssamtaler og reiser). Da vil det kanskje være igjen penger slik at det alltid er smør på bordet ditt.

Folk kjøper ofte brød uten å legge vekt på kvaliteten. Hvorfor er det så viktig å ha sunt brød?

Det første trinnet i å forstå brød er å vite om kornet. Hvete- og rugkorn består av tre deler: kimen, den indre delen og skallet. Hver del har et annet formål: embryoet er ansvarlig for fortsettelsen av livet og inneholder styrken til en ny plante, den inneholder fett og syrer. Den midterste delen av kornet dannes i løpet av relativt kort tid - fra april til juli eller august, når solen er mest aktiv. I naturen fungerer denne delen som mat til embryoet i spiringstiden. Den inneholder hovedsakelig karbohydrater. De endrer seg under påvirkning av syrene i planten når vekstprosessen begynner. Kornets skall inneholder mineraler (i 100 kg korn - ca. 2,4 kg mineraler). Takket være det kan kornet lagres veldig lenge.
Det andre trinnet i å forstå brød er å vite om prosessen med gjæring, gjæring som skjer med deltakelse av menneskelige hender. Ikke mye teori trenger å bli forstått for å forstå dette fenomenet - det er bedre å studere det empirisk.
Vi kaller gjæringsprosessen for brød surdeig. Surdeigen kan lages av rugmel på tre dager. Men det er andre måter, basert på gjæring av frukt eller honning.

Hans Tips:
1. Rugbrød bør spises tidligst den fjerde dagen etter baking. Riktig kokt rugbrød kan oppbevares i opptil 20 dager.
2. Brød spises best om morgenen.
3. For mennesker med forskjellige temperamenter er forskjellige typer brød egnet: tilsetning av havregryn er å foretrekke for koleriske mennesker, byggmel er for sanguine mennesker, hvetebrød er egnet for flegmatiske mennesker, rug er egnet for melankolske mennesker.
4. Prosessen med å lage sunt brød varer fra 10 til 16 timer, ikke mindre. Gjær- eller surdeigsenzymer bør “virke” på deigen omtrent samtidig som prosessen med fordøyelsen i menneskekroppen tar.
5. Tilsetningsstoffer: Solsikkefrø og frokostblandinger er gode i brød. Frø legger til manglende fett, og flak hjelper med å rense tarmene. Men rosiner og nøtter i brød ødelegger ikke bare brødets karakter, men forstyrrer også riktig fordøyelse. Malt skal ikke tilsettes kunstig til brødet. Men det kan danne seg selv under produksjonsprosessen - slikt brød blir bakt i 6 timer ved en temperatur på 120 grader.

Gjærene for surdeigen kommer fra luften vi puster inn - bakeren deltar i en nesten hellig prosess, etterligner og støtter pusteprosessen til brød. Vi absorberer oksygen og avgir karbondioksid. Surdeigen fanger også oksygen fra luften, og deretter bearbeides kornets mineraler til høyt fordøyelige salter. Fosteret støtter denne prosessen, som tar 6 til 16 timer, avhengig av kvaliteten på kornet og målet vi forfølger.
Derfor er surdeigsbrød så nyttig: det fremmer mineraliseringen av kroppen og harmoniserer tankeprosessen. Det har en gunstig effekt på både kroppslig og mental helse. Selvfølgelig er ikke godt brød alt som trengs for full lykke. Men riktig brød er den viktigste maten for å opprettholde mental og fysisk balanse.
I "industrielt" brød, bare legg til de saltene som skal dannes i selve surdeigen. Den kjemiske industrien produserer dem i overflod. Ulike salter gir deg hvilken som helst smak du vil ha. For å få deigen til å heve brukes en veldig stor mengde gjær, som lages i produksjon, også langt fra å bake brød. På en fabrikk tar prosessen med å gjøre mel til brød omtrent to timer. Selvfølgelig er denne teknologien billigere.
Hva er det vanligste brødet på bordet ditt? Hva foretrekker dine nærmeste?

Vi har mange typer brød - fordi forskjellige brød passer forskjellige mennesker, forskjellige personlighetstyper. Valget avhenger også av alder. Fullkornsbrød anbefales ikke til barn under en viss alder. Kornets skall skal utelukkes. Voksne lener seg mot enten hvete eller rugbrød. Hvete- eller rugbrød, brød med tilsetning av bygg eller havre resonerer med et visst temperament fra en person. Regelen er: havre er å foretrekke fremfor koleriske mennesker, bygg - til sanguine mennesker, hvete - til flegmatiske mennesker, rug - til melankolske mennesker. Brødet laget av hendene til en mester vil ta hensyn til og forbedre egenskapene til hvert temperament. En annen særegenhet når du velger brød, er knyttet til årstidsskiftet. Så en velfylt familiebøtte gjenspeiler alle disse detaljene og inneholder forskjellige typer brød - begge ser attraktive ut og tilfredsstiller smaken til alle familiemedlemmer.
Nagira
Lattakk!
Det er selvfølgelig ønskelig å angi kilden til artikkelen. I tillegg til profilinformasjonen om brød, var to år av hans liv i Ukraina også hekta ... på den fjellrike Krim
Og da jeg fant kilden, forsto jeg alt innen datoen 04.04.2012.
Vel, den originale kilden med bilder av bakeren - /yogalifejournal.com/projects/i_can/1389
Og henvisninger i denne artikkelen til surdeigs- og brødoppskrifter fører til oss her

Alle oppskrifter

© Mcooker: beste oppskrifter.

Nettstedsoversikt

Vi anbefaler deg å lese:

Valg og drift av brødprodusenter