Om tagine: hvordan lage mat i det
I mai-utgaven av Gastronom-magasinet ble artikkelen min om koder publisert. Jeg har planlagt å skrive om en av favorittrettene mine til favorittsamfunnet i lang tid, og til slutt betaler jeg det tilbake. Jeg skal fortelle deg om den marokkanske taginen.
Marokkansk tagine er krydret og smakfull, søt og aromatisk, med en saus så tykk som sirup. Dette er en tallerken med det mest møre kjøttet, fisken eller grønnsakene stekt til perfeksjon i en tykk smøraktig saus, med tilsetning av frukt, urter, krydder, ofte honning og chili. Den klassiske taginen er lammegryte med tørket frukt, kylling med saltede sitroner og grønne oliven, and med dadler og honning, og fisk tilberedt med friske tomater, sitron og koriander.
I dag kan vi nyte tagine takket være berberne, urbefolkningen i Nord-Afrika og Egypt. Selv om tagine er en berberrett, har andre mennesker som bor i Marokko på forskjellige tidspunkter påvirket dens smak og tilberedning. Dette er araberne og etterkommerne til mauretanerne som migrerte fra Andalusia, og de sefardiske jødene og de franske kolonialistene.
I Tunisia lager de forresten også tagine, men av en helt annen type. Tunisisk tagine er mer som italiensk fritata, eller, etter vår mening, gryte.
Len deg tilbake i stolen og hør på historien min om den marokkanske taginen. Etter å ha smakt denne retten en gang ble jeg forelsket i den ubetinget og for alltid. Hjemmet mitt var fylt med bøker om marokkansk mat og tagines i forskjellige farger og størrelser. Ikke bli forvirret av overfloden av ordet “tagine” i historien. Saken er at tagine ikke bare er en tallerken, men også en tallerken den er kokt i. Rettene er veldig uvanlige og vakre. Det er noe fantastisk med henne. Legg merke til kuppelomslaget. Det er ikke bare dekorativt, det har mye mening. Tazhin er en utmerket stekerett. Og alt fordi takket være det kuppelformede dekselet oppnås en spesiell dampkondensasjon. Tazhin er kokt i lang tid og over svak varme. Damp, mettet med krydderaromaer, stiger, kondenserer på kuppelveggene og flyter tilbake på ingrediensene. Dermed er det en konstant sirkulasjon av fuktighet inne i taginen. Takket være denne prosessen, uansett hva du lager i tagine, viser det seg å være uvanlig ømt og saftig, innhyllet i duftende damp.
Ekte marokkanske tagines er laget av leire. Ytterligere tagine kan være glassert (doused) og til og med malt. Eller det kan være helt ubehandlet. For matlaging trenger du den vanligste taginen. Mønstre er valgfrie. Hvis du klarer å få en ekte marokkansk prøve, må du sørge for å suge den i vann over natten. Dette vil redusere risikoen for sprekker. Uglaserte retter er gode fordi de absorberer krydder og oljer, så hver gang taginene dine blir bedre. Når du velger en tagine, må du sørge for at den har en veldig tykk og tung bunn. Ellers vil det uunngåelig knekke. Marokkanere lager tradisjonelt taginer på ulmende kull. Hvis du har en gasskomfyr, må du kjøpe en skillelinje. Hvis du har glasskeramikk, velger du en tagine med tykk bunn, bruk den veldig forsiktig.
Selv for å lage tagine hjemme, spesielt på glasskeramikk, er det fortsatt å foretrekke å kjøpe franskprodusert tagine. Våre butikker er fylt med merker av kjente merkevarer Emile Henry og Staub, Le Creuset, av meget høy kvalitet. Disse merkene vil tilby deg varmebestandig keramikk eller emaljert støpejern. Støpejern er bra fordi kjøtt kan stekes på det før du steker.I nord, i byer som Tanger og Casablanca, hvor spansk og fransk innflytelse på lokal mat er tydelig, er kjøttet ferdigstekt. I Fez og Marrakech tilberedes ofte tagines ved ganske enkelt å sette alle ingrediensene sammen og tilsette litt vann og olje på slutten av tilberedningen.
En ny nyanse til. Det skal være et hull i kuppelen på riktig tagine for at damp skal slippe ut (på bildet kan du se hvor hullet skal være). Ellers vil væsken prøve å "rømme" gjennom gapet mellom taginebunnen og lokket. Hvis taginen ikke har hull, kan du ta den med til en urmaker eller gullsmed. Med skjelvende hender vil han bore et hull med flere millimeter i diameter for deg. Jeg har gjort denne operasjonen med alle mine tagines. Jeg har ikke mange av dem, ikke mindre enn 5! :) Ja, jeg er en fan.
For servering bør du velge en vakker dekorativ tagine. Du legger den ferdige retten i den. Dekorativ tagine kan males, kan være med jaget sølv og til og med med halvedle steiner. Skjønnheten er så fantastisk!
Etter at du har forberedt taginen etter eget valg og vasket oppvasken selv, må du la dem tørke over natten uten å dekke basen med et lokk. Ellers starter mugg. Dette gjelder ikke bare autentiske tagines, men også keramiske. Støpejern (og emaljert) base, jeg anbefaler deg med jevne mellomrom å smøre med vegetabilsk olje og antenne på komfyren.
La oss gå videre til hemmelighetene til matlaging.
La oss først
la oss bli litt kjent med teorien.
Hva gjør vi når vi forbereder tagine? Vi steker, det være seg kjøtt, fjærfe, fisk.
Stewing er prosessen med å lage små kjøttstykker med en knapt merkbar byll. Noen ganger blir kjøttet forstekt til det er gyldenbrunt og deretter stuet. Stew er også annerledes ved at det vanligvis serveres i en saus laget av væsken den ble stuet i. Denne væsken kan være vann, buljong og til og med vin. Fordelene med væsken er at den lar deg raskt transportere varme og fordele den jevnt. Temperaturen kan enkelt justeres i henhold til kokkens ønsker, den kan få smak og gi den videre og dermed bli en saus. Men i motsetning til smør, kan ikke væske varme opp nok til å gi kjøttet smaken og aromaen av stekt kjøtt. Derfor stekes kjøttet ofte før steking. Det spiller ingen rolle hva du stikker, det er viktig at temperaturen på væsken ikke overstiger 80 grader. Da blir ikke kjøttet overkokt.
Tagine kan tilberedes ikke bare fra kjøtt, men også fra fjærfe, fisk og sjømat og grønnsaker.
Når det gjelder kjøtt, velges tradisjonelt de billigere og tøffere delene. Å slukke i lang tid vil få dem til å smelte i munnen. Lam i tagine kan tømme hele dagen. Dette krever nesten ingen innsats fra din side! Om morgenen, legg lammet med krydder i taginen, tilsett litt væske og la det småkoke hele dagen på veldig lav varme. Lamhals eller skaft er ideelle for disse formålene. Tilsett frukt, grønnsaker, oliven etter eget valg 30 minutter før slutten av tilberedningen.
Fjærfe og fisk trenger ikke så lang forberedelse, så en time og en og en halv time er nok for kylling, og maksimalt 40 minutter for fisk. Reker skal ikke tilberedes lenge, ellers blir de gummiaktige. Strengt tatt gir ikke reketagine mye mening. Selv om en gang jeg kokte dette alternativet, var det ganske bra.
Krydder som er tradisjonelle for marokkansk mat er ingefær, kanel, safran, gurkemeie, spidskommen, koriander, paprika og selvfølgelig Raz el Hanut. Siden El Hanut er oversatt fra arabisk som "butikksjef", altså det viktigste krydderet. Sammensetningen kan variere, hver selger har sin egen hemmelighet, som han aldri vil dele med deg. For å forberede Raz el Hanuta hjemme, bland inn en mølle: en kanelstang, 1 ss. l. sesamfrø, 1 ss. l. malt ingefær, 15 svarte pepperkorn, 8 allehånderter, 1 ts. fennikelfrø, 1 ts. ferskrevet muskat, 1 ts. korianderfrø, 8 hele fedd knopper, frø fra 8 kardemomme kapsler, 1/2 ts. hele spidskommen, 1/2 ts.malt rød pepper, en klype macis.
Kombinasjonen av kjøtt og frukt (inkludert tørket frukt) er veldig uvanlig i marokkansk mat. Vær ikke konservativ, dette er deilig!
Ofte, når du tilbereder tagine, blir løk først stekt, krydder blir tilsatt det, deretter kjøtt eller fisk. Grønnsaker eller frukt tilsettes vanligvis mot slutten av tilberedningen. Alt kommer an på oppskriften. Under tilberedningen blir du spurt om "Skal jeg tilsette væske?". Tilpassede oppskrifter inkluderer alltid vann eller buljong i ingredienslisten. Jeg har lett etter svar på spørsmålet "Er det nødvendig?" Jeg tok til og med en mesterklasse fra den marokkanske kokken Aziz. Tilsetning av væske er ikke forbudt. Men å legge til det koster veldig lite. Saken er at kjøttet, fisken, grønnsakene i seg selv gir fra seg juice. På slutten av tilberedningen skal du ha en veldig tykk sirupaktig saus. Tilsett vann vil det bli for rennende og fortynne de naturlige aromaene av kjøtt og krydder. Tross alt smaker alt bedre i sin egen juice!
En annen viktig ingrediens i mange tagineoppskrifter er saltede sitroner. I utgangspunktet gjæres disse sitroner i saltlake. Noen ganger blir krydder lagt til løsningen. Selv om Aziz mener dette ikke er autentisk velvære, er det ikke behov for krydder. Sitroner er veldig enkle å lage selv. Den eneste ulempen med hjemmelaget er at du må vente en måned før du bruker dem. Disse sitronene er gode ikke bare i tagines, men også i salater og i couscous.
Hvis du ennå ikke er moden for tradisjonelt servise, kan du prøve å lage tagine i en dyp stekepanne av støpejern eller kokosmaskin. Jeg lover at du snart vil få riktig tradisjonell kokekar!
Jeg foreslår at du begynner å bli kjent med dette kjøkkenet med utrolig smakfulle oppskrifter som jeg har prøvd mange ganger. Du finner alle disse oppskriftene i katalogen min. Her vil jeg bare vise en oppskrift for klarhet. Dette er favoritt taginen min!
Kylling Tagine med karamellisert frukt Ingredienser:
1 kylling (1,5 kg)
1 eple
1 pære
8-10 sjalottløk
1 løk
3 ss. l. vegetabilsk olje
2 kanelstenger
malt kanel til pynt
1 ss. l. revet ingefær
2 ss. l. sesam
200 ml. safran vann
2 ss. l. vegetabilsk olje
1 haug koriander bundet med hvit tråd
2 ss. l. honning
20 g smør
30 ml rosevann (valgfritt)
salt, pepper etter smak
Skjær kyllingen i 8 biter. Varm vegetabilsk olje i bunnen av tagine. Skjær løken i terninger og stek i olje til den er litt gyldenbrun. Tilsett løken: kylling, koriander, ingefær, kanelstenger, salt, pepper og safranvann. Lukk taginen med lokk, og la alt surre over svak varme i 45 minutter.
Skrell eplene og pærene, skjær i kvart og fjern kjernene. Smelt smøret i en stekepanne. Tilsett honning, rør. Ha fruktene i pannen og karamelliser dem. Frukten skal dekkes med honning på alle sider, få en vakker gylden farge og en lett skorpe. Drypp den karamelliserte frukten med rosenvann (hvis brukt) og la væsken koke. Dryss frukten med kanel.
Hell kokende vann over sjalottløken, la stå i 5-10 minutter. Dette gjør det lettere å rense. Varm vegetabilsk olje i en stekepanne, karamelliser sjalottløken i den i 10 minutter, eller til den er brunet på alle sider.
Om ønskelig kan frukten karamelliseres uten honning, som sjalottløk.
Stek sesamfrøene forsiktig til de er gyldenbrune i en liten stekepanne, rør hele tiden slik at de ikke brenner.
Tilsett epler, pærer og sjalottløk til den ferdige kyllingen. Lukk taginen med lokk og la det småkoke i ytterligere 15 minutter. Fjern koriander etter 15 minutter.
Pynt taginen med sesamfrø. Du kan dyppe noen få fruktbiter i sesamfrø for skjønnhet. Server umiddelbart.
Hvis du bestemmer deg for å gjenskape den marokkanske innstillingen helt, bør du samle hele familien rundt bordet og spise den ferdige tallerkenen med hendene, og ta tak i maten med indeksen, midten og tommelen.Slik spiser ekte marokkanere! Å ja, og ikke glem å servere de varme tortillaene for å dyppe i sausen.
Litt om safran Safran er den utvilsomme krydderkongen og blir ofte lagt til tagines. Det kan brukes mer effektivt ved å lage safranvann ut av det. Den tilberedte løsningen kan oppbevares i kjøleskapet i 3 til 4 uker. En teskje safranstrenger gir 250 ml safranvann.
Å lage safranvann er enkelt. For dette trenger du:
1. Varm opp en stekepanne på veldig lav varme, og stek stammen, rør hele tiden i 2-3 minutter, til safranen får en dyp rød farge.
2. Overfør safran til en mørtel umiddelbart, knus til pulver. Du kan bruke en liten bolle og en treskje.
3. Hell pulveret forsiktig i en ren krukke eller et glass uten å miste et eneste dyrebart korn, og hell 250 ml varmt vann. Lukk godt og rist godt. Safran skal nesten oppløses i vann.
4. La avkjøles og avkjøl. Eller bruk som anvist.
🔗