Trinn 2. EltingDet første trinnet med miksing har ingenting å gjøre med å blande seg selv -
Dette er en enkel bestemmelse av temperaturen på blandevannet, som beregnes avhengig av innstilt temperatur på deigen (se avsnittet "Beregning av innstilt deigstemperatur"). Å skaffe homogene, stabile produkter krever overholdelse av mange betingelser, inkludert konstant temperaturkontroll. Det er bedre å bruke noen minutter på å beregne temperaturen på eltevannet og få deigen i riktig temperaturområde enn å bite albuene senere. Etter å ha bestemt temperaturen på vannet, kan du starte selve eltingen.
Hva som skjer i en eltemaskin eller i en bolle hvor deigen eltes for hånd, er faktisk ganske vanskelig å beskrive.Det hele starter i det øyeblikket melpartiklene og vannet kommer i kontakt med hverandre og blandingsprosessen begynner. Elting tjener flere viktige formål. Den enkleste av disse er jevn fordeling av alle ingrediensene i deigen. Det er vanskeligere å beskrive dannelsen av gluten (gluten). Først er proteinmolekyler i mel tilfeldig fordelt og kan orienteres i hvilken som helst retning. Ved elting strekkes disse molekylene i mer eller mindre rette fibre, og det er nettopp denne strekkingen og ordren av glutentrådene som gir deigen "styrke". Å elte deigen med riktig utvikling av gluten gjør at deigen kan strekke seg godt, ikke sprekke og beholde fanget luft og karbondioksid generert av tre gjærgjæring, som igjen bestemmer volumet og fargen på brødet etter at du har forlatt ovnen. Alt er selvfølgelig noe mer komplisert. Det er faktisk to typer glutendannende proteiner i mel - glutenin og gliadin, hvis natur er noe motsatt.
Glutenin bidrar til dannelsen av deigens struktur og elastisiteten, eller med andre ord øker strekkfastheten. Gliadin derimot gir deigen elastisitet, det vil si evnen til å strekke. Deigen krever begge deler, og riktig elting er nødvendig for samtidig dannelse av elastisitet og fasthet. Balansen mellom disse to egenskapene gjør at deigen både motstår å rive (være elastisk) og strekke uten å knekke (være strekkbar). Å balansere disse to forskjellige viskoelastiske egenskapene er fortsatt en viktig utfordring gjennom hele prosessen. Men for eksempel inneholder rugmel veldig lite glutenin og mer gliadin, og derfor er kravene til elting og egenskapene til rugdeig for baking av rugbrød helt annerledes enn for hvetedeig og brød. Metoden for å elte rugbrød er diskutert i detalj i kapittel 6.
La oss gi et eksempel. Tenk deg at du trenger å få baguetter ved å kjevle ut små, rundt 200 gram deigbiter i deigstykker som er ca 60 cm lange og med samme diameter i hele lengden. Hvis de er for faste (som kan være forårsaket av utilstrekkelig pre-proofing etter avrunding eller bruk av for sterkt mel med for mye blanding), vil deigen motstå deg veldig mye under støping og mest sannsynlig. vil vinne! Når du klarer å oppnå ønsket lengde på bagetten, vil arbeidsstykkets overflate bli revet og ujevn, produktet vil se ut som om det trenger en lege eller advokat. Tenk deg nå at du må støpe hundrevis av slike emner! Det andre ekstreme er når deigen etter lagdeling er for tøybar (på grunn av utilstrekkelig elting av svakt mel eller på grunn av for lang innledende korrektur). Samtidig ser ikke selve deigen ut som seg selv, som en kropp uten skjelett, den er noe "bløtdyrlignende"! Når du elter, gir det ikke motstand i det hele tatt, arbeidsemnene er flate og formløse, og de vil forbli slik når de er bakt.
Å snakke om glutenproteinmolekyler er selvfølgelig nyttig, men jeg har aldri sett en baker som holder et mikroskop mens han elter. Håndopplevelser når du elter deig og endrer visuell og taktil oppfatning, bør aldri overses. Etter at alle ingrediensene til deigen er lagt inn i elteren og slått på den, begynner melet å hydrere. Uansett hvilken type eltepaddle, er det veldig viktig at rotasjonshastigheten først er lav. På dette stadiet fuktes den ytre overflaten av stivelseskornene, ingrediensene klumper seg sammen og deigen begynner å danne seg. Etter å ha blandet ingrediensene, vanligvis 2-3 minutter etter eltingen, slår du av maskinen og smaker deigen ved berøring (det ville være fint å smake deigen - glemte du å tilsette salt). Deigen skal være klebrig, "grov", ganske flytende, den har ennå ikke styrke, glatthet eller elastisitet.Dykk hånden din i deigen - den skiltes fritt, nesten uten motstand. Slik skal det være på dette eltestadiet, for her er homogenitet av deigen (jevn fordeling av ingredienser) viktig for oss, og ikke dens "styrke".
Vanligvis begynner nybegynnere på dette stadiet at deigen er for rennende og tilsett mel. Imidlertid vil det som virket som en veldig tynn deig ved første eltetrinn snart (på andre trinn, når gluten dannes) bli til en tykk, tett deig. Tilsetningen av mel tidlig i batchen har ødelagt mange partier deig. Du kan "føle" transformasjonen av deigen fra en flytende formløs masse til en tett elastikk og utviklet deig bare med hendene under hele elteprosessen.
Etter at du har sørget for at deigens konsistens er normal, fortsetter eltefasen, der gluten fortsetter å utvikle seg. Vanligvis byttes mikseren til den andre hastigheten der gluten er godt formet. Berør deigen med hånden din - en godt eltet deig vil motstå; den har allerede fått styrke, har blitt elastisk, men myk og litt fjærende. Noen bakere skiller et lite stykke deig og strekker det inn i en så tynn film som mulig (noen ganger referert til som en "vindusrutetest"). Dette er bare en måte å måle glutendannelsen på, men det må utvises forsiktighet: hvis denne tynne filmen er helt gjennomsiktig og glutenet er fullformet, vil deigen nesten helt sikkert bli "virvlet", for tett. Riktig dannelse av gluten betyr ikke at det er fullstendig dannelse, og som vi vil se senere, eltens varighet i andre hastighet, og derfor bestemmes graden av glutendannelse av mange faktorer. Hvis vårt eneste mål er å få ønsket volum deig, kan vi stoppe ved en høyere dose gjær og maksimal glutendannelse i mikseren. Samtidig er det maksimale volumet en ting, men god smak og aroma er en annen, og metodene for elting som gir maksimalt deigvolum, påvirker samtidig smaken og aromaen negativt.
Ved hver rotasjon av eltekroppen omrøres deigen og oksygen trenger inn i den. Viktigheten av oksygeninntrengning skyldes at det er involvert i å styrke glutenrammen, men overflødig oksygen kan ha en negativ effekt på deigen. For mye oksygen vil føre til overdreven blanding: glutenbindingene begynner å bryte, deigen blir blank og klebrig når fuktighet frigjøres fra den, elastisiteten avtar og den generelle strukturen svekkes. Overdreven oksidasjon skjer selv før dette ekstreme punktet er nådd, noe som resulterer i en forverring av smak og aroma, det vil si den totale kvaliteten på brødet.
Så hva bør en baker vurdere når han elter deig? En ekstrem er høyhastig elting, som maksimerer glutendannelsen og modnes direkte i elteren på grunn av oksygenfangst og maksimale skjærkrefter. I dette tilfellet er deigen så "sterk" som mulig, og gjæring av deigen er nesten umulig. Smaksgivende komponenter av mel - karotenoider, som også gir ubleget mel sin kremete farge - oksyderes på grunn av overdreven blanding. Dette fører til umuligheten av å utvikle smak og aroma, en veldig lang prosess. Den andre ekstremen er en veldig langsom blanding bare i den første, tregeste hastigheten. Det samme observeres for eksempel når du elter med hender (eller til og med med føtter, som det har blitt gjort i mange århundrer). Samtidig dannes en minimumsmengde gluten, og oksidasjonstilstanden forblir minimal. Gjæring varer i flere timer, ettersom deigen modnes, den eltes gjentatte ganger, karotenoider oksyderes ikke, og smaken og aromaen til brødet er utmerket.Samtidig er brødvolumet relativt lite på grunn av dårlig fysisk prosessering av deigen.
Det er også en slags "gylden middelvei": deigen eltes i en bolle til midtfasen av glutendannelsen. Over tid, takket være eltingen, dannes den fysiske strukturen også (tilstrekkelig gjæring). I mikseren oksyderes ikke karotenoider for mye, de deltar i dannelsen av brødsmaken og aromaen, og brødet viser seg å ha et godt volum. Takket være dette oppnås en balanse mellom nøyaktig elting uten å ødelegge karotenoider, på den ene siden, og på den andre, god gjæring for å oppnå maksimal mulig smak og aroma, elastisitet og styrke på deigen, samt bevare kvaliteten på produktet.
Det er ingen tvil om at en elastisk ("sterk") deig er nødvendig for å få godt brød. Imidlertid er det alternative muligheter for å oppnå full utvikling av deigen i eltemaskinen med de uunngåelige konsekvensene av overdreven oksidasjon og for rask modning av deigen. Langvarig gjæring og bruk av ferdigfermenterte halvfabrikata øker surheten i deigen under modningen på grunn av dannelsen av organiske syrer. En av fordelene med denne økte surheten er herdingen av deigstrukturen. En annen effektiv måte å herde den på er å kna deigen, som har en rask og merkbar effekt. Det er veldig viktig å forstå forholdet mellom graden av elting, elastisitet ("styrke") og graden av gjæring av deigen. Som med andre aspekter ved baking, er det veldig vanskelig å tallfeste parametrene som trengs fordi grensene er amorfe og flytende. Ved nøye å observere batchens fremgang og resultatene (det vil si egenskapene til den resulterende deigen), kan bakeren godt tilegne seg praktiske ferdigheter og en empirisk forståelse av årsak og virkning.
Blandingens varighetSiden varigheten av batchen avhenger av mange faktorer, bør du vurdere noen av dem.
Eltemaskintype... I USA er profesjonelle bakere mest populære blant spiralkneadere, planetblandere og maskiner med skråstikk, og i hjemmebaking er det stasjonære miksere, som i prinsippet ligner planetblandere. Ulike typer miksere varierer ikke bare i antall omdreininger per minutt ved bestemte hastigheter - typen eltekropp virker også på deigen på forskjellige måter. Blandere med en spiralknede kropp er svært effektive og danner deig relativt raskt uten overdreven oksidasjon. På grunn av sin høye effektivitet er de i stand til å skape en overdreven elte deig på kort tid, og det er derfor du bør jobbe med dem veldig nøye og nøye overvåke eltingens varighet. Blandere med en skrå eltekropp fungerer litt saktere og mykere (når jeg følger arbeidet deres, ser det alltid ut til at jeg fremdeles ser to gamle bakere stå overfor hverandre over en bolle med deig og elter hendene hans, nedsenket i bollen til albuene) ... Som med en spiralblander roterer bollen der den skrå eltekroppen er nedsenket, sammen. ham. Under påvirkning av slik prosessering, til tross for den milde modusen, absorberes mer oksygen i deigen enn i spiralblandere, så et av problemene her er muligheten for overdreven oksidasjon av deigen. I planetblandere senkes eltekroppen loddrett ned i den stasjonære bollen ovenfra. Slike miksere betraktes med rette som universelle (multifunksjonelle), i motsetning til spiralblandere og deigblandere med en skrå eltekropp, i en planetarmatur kan ikke bare en krok, men også en slikkepott eller en visp installeres som eltekropper, slik at du kan kna deigen til et bredt utvalg av produkter - fra kjeks til kjeks. Selv om de er helt ineffektive som bakeblandere, kan de fortsatt lage deig til godt brød.Når du arbeider med en hard blandebatteri, er det viktig å kjenne hastigheten på turtallet ved forskjellige hastigheter. Det er like viktig å beregne friksjonskoeffisienten i denne typen utstyr (for mer informasjon, se "Beregning av målt deigstemperatur").
Mengden deig i bollen. En gang trodde jeg at deigen dannes raskere hvis den ikke fyller halvparten, men tre fjerdedeler av bollen (bolle), men jeg tok feil. Jo større deigen er, jo større er massen, noe som betyr at deigen gjæres raskere under eltingen. Imidlertid, jo mindre deig i bollen, jo raskere oppstår glutendannelsen. La oss ta en eltemaskin med en kapasitet på 70 kg. Vi skal lage to eltedeig: først ca 20 kg, og deretter ca 50 kg. Under den første eltingen av deigen behandles en større andel av deigens totale masse i en omdreining av eltekroppen enn ved elting av den andre. Dette gjør at gluten kan dannes raskere med mindre deig.
Hydrering. Hydrering er andelen vann i deigen i forhold til mengden mel. Hvilken deig dannes raskere - våtere eller tørrere? En veldig tørr deig (hydrering ikke mer enn 60%) har ikke nok fuktighet for den nødvendige graden av hydrering av mel, og det tar mer tid før gluten dannes. I veldig våte deiger (hydrering over 72%) dannes også gluten sakte, da det høye fuktighetsinnholdet gjør det vanskelig. Derfor, hvis en deig med 66% hydrering krever 3 minutters elting i en annen hastighet, er det nødvendig med en lengre elting for den samme utviklingen av gluten i en deig med mer eller mindre hydrering.
Typer mel. I rugmel er de strukturdannende egenskapene mye mindre uttalt enn i hvete - det kan eltes hele dagen uten å oppnå den samme utviklingen av gluten som i hvetemel. Faktisk er kravene til elting av rugmeldeig helt forskjellige (se kapittel 6). Når du elter en deig av fullkorns hvetemel, ser grovere melpartikler med hjørnene ut til å "gjennombore" glutenrammen, noe som noe øker deigenes eltetid. Bleket mel har sine egne egenskaper. Bleket mel med høyt gluteninnhold krever lengre eltetid enn bleket mel med lavere gluteninnhold, siden det førstnevnte tar lengre tid å danne gluten. Mel fra bløte hvetesorter, for eksempel konfekt, danner sjelden gluten generelt, og hvis det gjør det, går det raskt i oppløsning hvis det er for eltet. Til tross for at det er ganske effektive måter å forbedre bakeegenskapene til svakt mel (for eksempel å legge til mer surdeig, mer elting, øke gjæringsvarigheten), anbefales det alltid å velge ønsket mel nøye og nøye.
Tilstedeværelsen av andre ingredienser. Når fett introduseres (i form av smør eller vegetabilsk olje, egg osv.), Omslutter de glutenfilamentene og forsinker dannelsen. Når fettdosen øker, øker også den nødvendige eltetiden. Det er derfor at deigen til produkter som brioches, hvor andelen smør er 40 til 70 vekt% av melet, skal eltes helt før du tilsetter smøret. Sukker myker opp strukturen til gluten, og når doseringen øker, bør eltens varighet også øke. Til slutt, når de tilsettes korn eller flak (stekt, rå eller gjennomvåt) til deigen, vil de "gjennombore" glutenrammen, og derfor må eltetiden økes.